Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Varselvåg inte tecken på lågkonjunktur

Den senaste månadens varsel i Skåne är inte början på en lågkonjunktur. I stället handlar det om strukturomvandlingar på grund av digitaliseringen.
Linnea Andersson Publicerad
Håkan Dahlström/Flickr
Handeln är en bransch som är särskilt drabbad av digitaliseringen. Håkan Dahlström/Flickr

Under november månad har varslen duggat tätt i Skåne. Det inleddes med Tetra Pak, följt av Sony och Ikea, där även anställda i Småland varslades om uppsägning.

Unionen befarar, tillsammans med många andra, att en minskad tillväxt inom bland annat fordonsindustrin under 2019 i värsta fall kan dra ner Sverige i en lågkonjunktur.

Läs mer: Avmattad tillväxt i fordonsindustrin

Men Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen, tror inte att de varsel som vi nu har sett är tecken på en eventuell konjunkturnedgång.

– Att de kommer samtidigt tror jag delvis är en slump och en del av ett större mönster med strukturomvandling där företagen har behov av att ändra sin kompetens och inriktningen på sin verksamhet. I en lågkonjunktur brukar hushåll och företag hålla hårdare i plånboken och då minskar efterfrågan, men det verkar inte vara orsaken bakom de här neddragningarna, säger hon.

I stället för minskad köplust verkar varslen alltså snarare vara ett led i digitaliseringen. Både detaljhandeln och partihandeln är branscher som är särskilt utsatta i och med att e-handeln växer i hög takt, vilket påverkar Ikea.

Läs mer: Handel i förvandling

– På Ikea handlar det inte om att minska personalstyrkan totalt sett utan där räknar man med att bli fler. Samtidigt är det inte säkert att det blir fler tjänstemän, eftersom Ikea till exempel vill expandera när det gäller servicetjänster som hemleverans och installation. Det kommer också nya tjänstemannajobb, men de har sannolikt en annan profil än de som förvinner och med ett ökat behov av digital kompetens.

Läs mer: Ikea varslar 650 tjänster i Sverige

Vad gäller Sony tror Katarina Lundahl att varslet är en konsekvens av en hård global konkurrens, inte minst vad gäller teknikutveckling.

Läs mer: Klart att 200 varslas på Sony

Inte heller Nils Karlsson, nationalekonom och vd på Ratio – Näringslivets forskningsinstitut, tror att varslen är förskalv från en kommande lågkonjunktur.

– Jag tror inte man behöver vara orolig. Sony och Ikea handlar om naturlig omstrukturering orsakad av det pågående teknikskiftet. Sannolikt kommer fler nya jobb skapas än de som försvinner, men med nya kompetenskrav förstås, säger han.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

Så lurar bedragare anställda på lösenord

Nätfiske via mejl och sms är det man som anställd ska vara mest på sin vakt mot efter en omfattande dataläcka betonar Karl Emil Nikka, cybersäkerhetsexpert på Stöldskyddsföreningen.
Publicerad 1 oktober 2025, kl 09:15
Så undviker du nätfiske efter en dataläcka – expertens varning. PÅ bild en kvinna med bärbar dator och en autentiserigsapp.
Så skyddar du dig mot nätfiske efter en dataläcka. Cybersäkerhetsexpert Karl-Emil Nikka varnar för falska mejl och sms – lär dig känna igen bluffarna. Foto: Colourbox.

– Någon försöker lura dig att läcka något, till exempel ditt lösenord. Mejlet eller messet är ofta mycket trovärdigt. Det har en signatur och en logotyp som gör att det ser ut som om det kommer från den egna organisationen, säger han.

Bedragare utnyttjar oro kring lösenordsbyten

Bedragaren kanske skriver att du med anledning av en läcka du läst om i media måste byta ditt lösenord – och uppmanar dig att klicka på en länk.

Epost är ett osäkert kommunikationssätt eftersom det är lätt att missa att avsändaren är manipulerad. Telefon och sms är minst lika osäkert. Det går inte att avgöra om personen som tar kontakt är den som den utger sig för att vara. En bedragare kan ringa till dina kollegor från ditt telefonnummer.

– När organisationer informerar sin personal i känsliga frågor om vad som har inträffat är det viktigt att göra det via säkra kommunikationssätt, som intranätet och interna meddelandelösningar. Där kan alla lita på att den som skriver något är den de utger sig för att vara, säger Karl Emil Nikka.

Risker med att lämna ut uppgifter till tredje part

Karl-Emil Nikka. Foto: Ulf Edvinsson.

Att som i fallet med Miljödata lägga ut skyddade personuppgifter till en tredje part måste göras med försiktighet, anser han. Det viktiga är att alla företag och organisationer har förteckningar över vilka personuppgifter de hanterar, var de hanterar dem och att de regelbundet gallrar uppgifterna.

Motivet för en cyberattack varierar. För en grupp som utpressar handlar det ofta om att skrämmas och bli känd.

– Gruppen bakom läckan från Miljödata tjänar inga pengar på att lägga informationen öppet på Darknet, men den bygger sitt varumärke, säger Karl Emil Nikka.

Text: Torbjörn Tenfält

Dataläckor vi minns


Coop Värmland 2023: 

December 2023. Coop Värmland utsattes för ett cyberangrepp som påverkade kortbetalningar i butik och stora delar av organisationens IT-systemen. Anställningsuppgifter om medarbetare läckte ut, likaså uppgifter om Coop Värmlands medlemmar. Möjligheten att betala med kort i butik slogs ut under ett dygn. 

Källa: Coop

 

Visma och offentligajobb.se 2023: 

April 2023: En av Vismas driftleverantörer utsattes för en cyberattack som berörde rekryteringssystemet hos Visma Recruit och jobbsökarsajten offentligajobb.se.  Under ett antal dagar gick det att söka jobb i flera kommuner och myndigheter.

Källa: Visma

 

Vastaamo i Finland 2020: 

Oktober 2020. Det finska psykoterapicentret Vastaamo drabbades av dataintrång och utpressning. Omkring 36 000 patienters konfidentiella information läckte ut, bland annat terapianteckningar, diagnoser och klientuppgifter. Många fick utpressningsmejl med krav om att betala 200 euro för att inte deras uppgifter skulle offentliggöras.

Källa: MSB

 

Skillnaden mellan dataläcka och dataintrång?


En dataläcka är ett obehörigt avslöjande av känslig, konfidentiell eller personlig information från en organisations system eller nätverk till en extern part. Dataläckor kan vara avsiktliga eller oavsiktliga och kan få allvarliga konsekvenser för de organisationer och individer som påverkas.

Källa: Microsoft