Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Digitalisering minskar IT-chefens betydelse

Den traditionella IT-chefen utmanas av nya yrkesroller i och med företagens fokus på digitalisering. Den digitala omställningen har lett till en stadig marginalisering av yrkesrollen. Det visar ny forskning vid Göteborgs universitet.
Ola Rennstam Publicerad 30 januari 2019, kl 10:53
Colourbox.com
Många IT-chefer får ställa in sig på att sköta ren IT-drift i framtiden, medan andra funktioner tar över ansvaret för företagens digitalisering. Colourbox.com

Historiskt sett har IT-chefen varit den person som lett företagens infrastrukturfrågor och som haft en självklar plats i ledningsgruppen. Men i och med att alla organisationer nu succesivt ställer om sitt sätt att arbeta förändras även IT-chefens roll. IT-budgetarna för världens företag har ökat konstant sedan 2015, och den främsta anledningen till detta är just omställningen till att digitalisera verksamheten.

– Rollen som IT-chef ersätts nu alltmer med CDO, Chief Digital Officer, som anses nödvändig för att ta tillvara digitaliseringens fulla potential med särskilt fokus på affärsverksamhet. IT-cheferna har fått släppa kontrollen över omställningen till förmån för CDO:s vilket kan leda till konflikter och maktkamp över vilka beslut som ska tas av vem, säger Johan Magnusson, docent vid institutionen för tillämpad IT, i ett pressmeddelande.

IT-ansvariga kommer att behövas inom alla större organisationer även i framtiden, jobbet kommer inte att försvinna, enligt Johan Magnusson. Men många får ställa in sig på att ansvara för ren IT-drift, medan andra funktioner tar sig an digitaliseringen. Den strategiskt framåtblicken lämnas över till CDO:s, liksom den prestige som kommer med den platsen i ledningsgruppen.

Johan Magnusson har intervjuat 19 IT-chefer i organisationer med fler än 250 anställda. Hans forskning visar att den traditionella IT-chefen har gjort sig själv irrelevant genom att fastna i ett defensivt arbetssätt som prioriterar besparingar.
– Digitaliseringen för med sig nya utmaningar, och här har IT-chefen tappat initiativet.
Konsekvenserna av denna marginalisering blir en otydlighet gällande ansvar för digitalisering och i förlängningen en bristande digital förmåga för organisationen, säger han.

Digitalisering

SAS satsar stort på AI – trots krisande bransch

Trots en krisande bransch satsar flygbolaget SAS hårt digitalt. CIO Charlotte Svensson vill dubblera it-avdelningen och utnyttja artificiell intelligens.
Linnea Andersson Publicerad 14 februari 2024, kl 06:00
Till vänster ett SAS-flygplan och till höger Charlotte Svensson, CIO på SAS.
SAS CIO Charlotte Svensson: "AI kan sänka bränsleåtgången och ge bättre service" Foto: Johan Nilsson/TT/SAS.

SAS har gått igenom några tuffa år, ändå växer er it-avdelning.

– Efter pandemin tvingades vi ställa om. Vår digitala ambition handlar om att satsa mer på AI, att optimera våra flygplan, avtal och sådant som bränsle. Tanken är att fördubbla vår digitala arbetskraft, i stället för att köpa tjänster externt. Fokus är att rekrytera och bygga kompetens.

Och det är inte anställda som försvinner när ni ställer om?

– Under pandemin drog vi ner till ”bare minimum”, många fick lämna.

Kan AI sänka bränsleåtgången?

– Ja, genom att ta fram väldigt bra data på hur mycket last vi tar ombord. Är det en lång flight är det mer bagage än det är tur och retur Arlanda–Oslo. Vi får data över hur mycket vatten som förbrukas, hur mycket mat som slängs och mängden produkter som tas ombord utan att användas. Det handlar om väldigt många små saker som sammantaget påverkar.

På vilka andra sätt använder ni AI?

– I stort sett inom alla delar av verksamheten. Men vi använder framför allt AI som beslutsstöd.

AI optimerar allt från bränsle till kundservice

Varför är det viktigt att vara ett digitalt flygbolag?

– SAS är inte ett särskilt stort flygbolag. Vi har en fördel av att vara på den skandinaviska marknaden där våra kunder är digitalt mogna – och dessutom väldigt tidseffektiva. I Sverige, Norge och Danmark förväntar man sig att få sköta saker själv, utan mänsklig kontakt. Om vår personal slipper sitta bakom en disk kan de vara mobila och hjälpa kunderna där de är, i stället för att kunden ska slussas runt.

Vad krävs av dig som chef i en sådan satsning?

– Som alltid – ett bra team. Och då menar jag inte bara mitt team, utan i ett bredare perspektiv. Ska man göra svåra saker handlar det alltid om människor. Om jag tar fram lösningar som inte fungerar för vår personal eller passagerarna kommer de inte att användas. Det handlar om att se en roll som min som en servicefunktion – jag ska se till att alla kan göra sitt jobb på ett enklare och bättre sätt.

Påverkas den digitala planen av att SAS har nya storägare?

– Det är denna plan de har valt. Att leverera på den kommer att bli viktigt.

CHARLOTTE SVENSSON

GÖR: CIO (it-chef) och vice vd på SAS sedan fyra år tillbaka.

ÅLDER: 56.

KARRIÄR: Senast ansvarig för affärsområdet brev och digitala tjänster på Postnord. Innan dess på Bonnier med flera höga befattningar. Utbildad systemvetare vid bland annat Chalmers och Stanford University.