Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Digitalisering? Ja, tack!

Varannan tillfrågad ser fram emot att deras arbetsuppgifter automatiseras, enligt en ny undersökning, med förhoppningen att det skulle innebära att man slipper traggla med trista uppgifter och effektivisera sin vardag. En av fyra är däremot djupt oroade för att automatiseringen kommer att leda till arbetslöshet.
Gabriella Westberg Publicerad

En stor del av de arbetsuppgifter som kan beskrivas som regelbaserade har automatiserats med hjälp av digital teknik, eller håller på att automatiseras.  Omvandlingen rör en stor del av såväl tjänstemanna- som arbetaryrken som med digitalisering förändras så pass att de inte längre finns kvar som vi känner dem. Vissa yrken försvinner helt. Kan en robot göra ditt jobb?

Intellektuellt krävande yrken, som ofta är högavlönade och kräver lång utbildning, verkar inte direkt hotas av automatisering - snarare dra nytta av den, och inte heller serviceyrken, som innebär mänskliga möten och ofta är låglönejobb.

Automatiseringen är inte något som kommer i framtiden – den omvandlingen är redan sedan ett par decennier i full gång. Det rapporterade Kollega om igår: Billigare maskiner polariserar arbetsmarknaden

Enligt en ny undersökning tror 75 procent att det finns befintliga arbetsuppgifter på den egna arbetsplatsen som på några års sikt kan tas över av datorer. Nästan hälften, 47 procent, uppger att de ser fram emot att arbetsuppgifter automatiseras – vilket de ser som en möjlighet att slippa trista arbetsuppgifter. Allra mest positiva är cheferna, som verkar se digitaliseringen som ett sätt att effektivisera arbetsdagen.

- De som svarar i panelen är ju sådana som själva valt att vara med och att svara, det är aktiva människor. De som ligger på sofflocket når vi tyvärr inte i den här undersökningen, säger Hans Makander, informationschef på Manpower Group.

Samtidigt svarar nästan var fjärde deltagare i panelen att de är djupt oroade för att automatiseringen leder till ökad arbetslöshet. En av tio förväntar sig att det egna jobbet kommer att försvinna inom de närmsta åren. 29 procent anger att de aldrig tänkt på saken.

Mer än var tredje arbetsplats har genomfört automatisering av olika arbetsuppgifter de senaste tre åren, enligt panelens svar. Bland dem där en del automatisering redan skett är det nästan fyra av tio som anger att automatiseringen har lett till personalnedskärningar. En av fem (18 %) anger att automatiseringen har gjort arbetsplatsen mer konkurrenskraftig.

De arbetsplatser där man diskuterar digitaliseringen mest finns inom industri- och finansbranschen – där en hel del arbetsuppgifter redan automatiserats (mer än varannan svarade ja, det händer eller ja, det diskuteras mycket). Även inom IT- och telekom diskuteras fenomenet (knappt varannan).

På frågan om några av ens uppgifter skulle kunna automatiseras bort svarar de allra flesta, över alla sektorer, ja. Här svarar dock cheferna att bara en mindre del skulle gå att automatisera, medan icke-cheferna är i majoritet bland dem som tror att hälften eller mer av deras arbetsuppgifter i dag skulle kunna automatiseras framöver.

Om undersökningen

Undersökningen är gjord av Kairos Future på uppdrag av Manpower utifrån en panel på närmare 20 000 svarande, som alla vid något tillfälle haft en profil registrerad hos Manpower. Se hela rapporten här. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

It-strul är ett kostsamt krångel

It-strul kostar Sveriges företag drygt 31 miljarder kronor om året – men skapar också onödig stress hos tjänstemännen. På Ica Distribution i Helsingborg gör man tummen upp för den digitala arbetsmiljön, även om svordomarna även här kan hagla när tekniken krånglar.
Petra Rendik Publicerad 15 oktober 2025, kl 13:00
it-strul
Unionens utställning om it-stress har landat på ICA i Helsingborg där Veronika Andersen och Linus Nilsson känner igen sig i flera exempel på strul som de själva möter på jobbet. Foto: Lars Jansson

Obegripliga manualer, datorer som låser sig, nya lösenord som är omöjliga att komma ihåg och teamsmöten som tjorvar. Få saker kan stjäla så mycket tid, framkalla mental härdsmälta och svordomar som när tekniken strular på jobbet.

Det är också anledningen till att Unionens vandringsutställning som bygger på medlemmars berättelser om it-strul och som förbundet har tillsammans med Arbetets museum i Norrköping, heter Jävla k*kdator!. 

Annika Sander
Annika Sander

– Det är ett kraftfullt uttryck och några har reagerat. Men igenkänningen är väldigt stor hos de flesta vi möter, säger Annika Sander Welstad från Unionen arbetar med utställningen som ska vandra mellan olika arbetsplatser från södra till norra Sverige. 

Digital arbetsmiljö handlar inte bara om utrustning som datorer, skrivare och programvaror, utan också om hur vi mår när vi använder oss av tekniken. För it-strul kostar inte bara enorma pengar utan skapar också onödig stress hos medarbetare 

 

Unionen: 73 miljoner arbetstimmar läggs på it-strul

En undersökning från Unionen visar att privatanställda tjänstemän lägger nära 73 miljoner timmar varje år på it-strul. Det generar en kostnad på drygt 31 miljarder kronor per år. Åtta av tio uppger att de i någon utsträckning blir stressade av teknik som inte fungerar, tre av tio blir MYCKET stressade.

Uppgraderingar av nya system, krav på att man ska hänga med och förstå, att kommunicera i flera kanaler och digitala möten som hänger sig är exempel på sådant som skapar stress. 

Det senare kan både Linus Nilsson och Martin Falk, som jobbar på Ica Distributions enhet i Helsingborg, skriva under på.

Martin Falk
Martin Falk

–  Jag kan bli frustrerad över när man ska koppla upp sig på Teamsmöten och så går inte kameran i gång. Det finns heller aldrig någon enkel lösning där och då, säger Martin Falk.

Kollegan Linus Nilsson håller med.

–  Det kan gå fem minuter av mötet bara att få i gång Teams. Men jag personligen blev stressad av att vi inte kunde enas om vilken kanal vi skulle sprida information på och kommunicera i. Fast det har blivit bättre nu, för att vi nog lärt oss.

 

Underlättar med it-support på plats

De är trots allt nöjda med den digitala arbetsmiljön på jobbet. Visst kan det bli lite stökigt när man till exempel byter olika system, men arbetsgivaren är bra på att tillhandahålla utbildningar för medarbetarna. Den absolut största fördelen tycker de är att arbetsplatsen har en egen it-support på plats, vilket underlättar oerhört.

–  Jag kan störa mig på alla uppdateringar och AI stressar mig lite. Men jag springer till supporten när något inte fungerar, där finns alltid någon som hjälper mig, säger Veronika Andersen som också arbetar på Ica i Helsingborg. 

Martin Falk, Veronika Andersen och Linus Nilsson spelar teknikstrulsbingo. Foto: Lars Jansson

De digitala lösningarna utvecklas i snabbt tempo och flera undersökningar visar att medarbetare kan känna oro över att inte hänga med. Men Martin Falk tänker lite tvärtom. Han menar att han i stället har lärt sig vad han inte behöver kunna för att det alltid finns någon annan som kan det bättre. På så vis bli det inte lika övermäktigt, menar han.

Linus Nilsson känner lite annorlunda.

– Jo, visst kan jag känna någon form av stress – jag måste ju hänga med för att vara relevant.