Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Digital EU-strategi ska lappa täcket

I dag publiceras EU:s strategi för en digital inre marknad. Den syftar till att förenkla för e-konsumenter och underlätta digital tillväxt. Men strategin har redan fått kritik för att både vara för vag och komma för sent.
Gabriella Westberg Publicerad
Virginia Mayo/AP/TT
Den estniska EU-kommissionären Andrus Ansip presenterar strategin för EU:s inre digitala marknad, i EU-parlamentet i Bryssel. Virginia Mayo/AP/TT

”Med en digital inre marknad kan vi skapa en ytterligare tillväxt på 340 miljarder euro, hundratusentals nya jobb och ett dynamiskt kunskapsbaserat samhälle.”

Så presenterades det prioriterade arbetet med den digitala inre marknaden i den Jean-Claude Juncker-ledda EU-kommissionen för en tid sedan. I dag publiceras resultatet.

Läs mer: EU:s strategi för en digital inre marknad

Tanken är att strategin ska underlätta för handel och användande av digitala tjänster över kors och tvärs mellan medlemsländerna.

För konsumenter innebär det bland annat att man lättare ska kunna lyssna på musik, se på film och ta del av andra online-tjänster oavsett var man befinner sig i Europa, att e-handeln ska bli smidigare och leveranserna över nationsgränserna bli billigare.

För företagen handlar det om potentiella vinster i mångmiljardklassen, genom en större, öppnare marknad och förenklade momsregler.

- Europa kan aldrig ta ledningen i den digitala revolutionen så länge vi är ett lapptäcke av 28 olika regelverk för telekom-tjänster, upphovsrätt, IT-säkerhet och uppgiftsskydd, sa Günter H Oettinger, kommissionsledamot med ansvar för den digitala ekonomin och det digitala samhället.

Men strategin har också fått kritik. Bland annat för att strategin är för vagt formulerad, att den inte pekar ut tydliga åtgärder och att den kommer för sent.

Något som flera bedömare hållit fram som extra viktigt är att det utses en regulator för den digitala marknaden, som får befogenheter att bevaka till exempel att data inte missbrukas och att konkurrensen inte snedvrids, som i fallet när det uppdagades att Google sänkt placeringen av konkurrenter i träfflistorna.

Behovet av en sådan roll påkallade EU-kommissionären Günther H Oettinger själv, för ett par veckor sedan, enligt The Wall Street Journal. Något sådant förslag finns dock inte i strategin som den ser ut i dag.

Förslag på mer konkreta åtgärder kommer i oktober, försäkrar tjänstemän som jobbat med strategin, enligt nyhetssajten Politico. Men innan de förslagen accepterats och implementerats i de nationella lagstiftningarna kan det ta upp till fem år. I den digitala världen är fem år ett sekel. Så frågan är hur relevant strategin som presenteras i dag är då.

”Vi kan inte vänta på kommissionen… Vad vi försöker att göra nu är att ta fram en pan-europeisk och en global licens så att alla kan ta del av vårt utbud. Vi försöker att lösa det kommersiellt”, kommenterade Netflix vd Reed Hastings EU-kommissionens strategi, till Politico.

6 fokusområden för den digitala inre marknaden

  1. Geoblockering. ”Jag hatar geoblockering. Det är gammalmodigt och inte rättvist”, dundrade EU-kommissionären Andrus Ansip, som ansvarar för arbetet med att ta fram EU:s strategi för digital inre marknad, för ett par veckor sedan. Enligt honom innebär strategin slutet för geoblockering – vilket innebär att EU-invånare efter strategins implementering ska kunna ta del av digitala tjänster, filmer och musik oavsett var de befinner sig. Men i den publicerade strategin är frågan om geoblockering fortfarande för vagt formulerad för att innebära något definitivt slut.
     
  2. Utbyggda bredband, tätare nätverk av bredband över hela EU.
     
  3. Fritt flöde av data (förutom personliga data) är tänkt att underlätta för företag, innovation och forskning.
     
  4. Förenklad momshantering över gränserna. Kostnaderna för att hantera moms till följd av nationella skillnader beräknas kosta omkring 80 miljarder euro för företagen årligen.
     
  5. Förenklad e-handel och billigare leveranser – i dag handlar bara 15 procent av e-konsumenterna från ett annat EU-land, det vill man öka.
     
  6. Modernisering av upphovsrätten. Syftet var att öka konsumenternas tillgång och kulturutövarnas marknad samtidigt som att skapa en bättre kontroll av hur rättigheterna efterlevs.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

Du är nyckeln till säkerheten på jobbet

Cyberattacker och läckta personuppgifter ökar och kostar stora belopp för företag. Ny forskning visar att vägen till bättre it-säkerhet går via dig som chef.
Publicerad 8 december 2025, kl 06:01
Symbolisk bild av it-säkerhet: en miniatyrfigur står på en processor som representerar ledarskap inom cybersäkerhet, bredvid en person som arbetar med en datorserver i ett serverrum.
De flesta chefer saknar spetskompetens inom Informationssäkerhet. Ny forskning visar att vägen till bättre it-säkerhet går via dig som chef. Foto: Colourbox.

Nyheter om läckta persondata och datorsystem som slutar att fungera på företag, kommuner och myndigheter kommer allt tätare. Effekterna är oerhört kostsamma, för alla inblandade. De riskerar också att skada förtroendet för företagen som levererar tjänster som hanterar eller har tillgång till känslig information.

Att ha en hög informationssäkerhet blir alltmer betydelsefullt och borde ligga högt på chefers prioriteringslista. När man pratar om att förbättra it-säkerheten brukar dock fokus vara på att utbilda medarbetarna. Sällan ingår det som en del inom ledarskapsutbildningarna.

I ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet inriktat på just det, visade det sig att utbildning riktad till cheferna gav ett bättre resultat på säkerhetskulturen än den som riktas till personalen.

Djävulen sitter i detaljerna

Psykologen Martin Grill, en av forskarna bakom projektet, menar att djävulen som alltid sitter i detaljerna även när det handlar om att öka it-säkerheten.

– Det går inte att prata i allmänna termer om vad man önskar sig, eller ha högt flygande visioner. Man måste vara fokuserad, det har vi sett i ledarutveckling generellt. Om du vill åstadkomma en beteendeförändring så behöver du vara specifik och avgränsad att jobba mot just det.

Identifiera svagheter

Martin Grill, porträttbild.
Martin Grill.

Alla företag och organisationer har olika förutsättningar och olika styrkor och svagheter och dem måste man identifiera.

– Man får göra riskbedömningar och ha samtal med medarbetarna om vad det finns för hot mot informationssäkerheten, och hur de ska hanteras, säger Martin Grill.

För att sedan öka säkerhetstänket gäller det för chefer att utveckla ledarbeteenden som gör att man sätter det i fokus. Den metod som Martin Grill och hans forskarkollegor har tagit fram inriktar sig på tre beteenden:

1. Sätt informationssäkerhetsmål

Det handlar om att vara specifik när man sätter mål. Om ett företag har identifierat att dokumentationshanteringen har svagheter behöver man ställa frågor kring det. Exempelvis: Vilken typ av dokumentation ska vi hantera och på vilket sätt? Vilka medarbetare ska ha tillgång till den och på vilket sätt? Hur ser vi till att dokumentation inte når fel personer? Utifrån svaren sätts sedan målen.

2. Ha ett närvarande, lyssnande ledarskap

Enligt Martin Grill gäller det att skapa ett samtalsklimat där det är okej att prata om vilka hot som finns mot it-säkerheten så att chefen får den informationen från medarbetarna.

– För att få veta vad som inte fungerar bra är det viktigt att tänka igenom hur du ska reagera på dåligt säkerhetsbeteende. Om vi bestraffas för att vi berättar hur vi faktiskt gör med vår informationssäkerhet kommer folk inte att vara ärliga.

3. Ge återkoppling

Följ upp och ge feedback på de mål som ni har satt upp. Om företaget har en krånglig men säker informationshantering som tar lång tid att utföra blir det svårt att få folk att välja den. Det gäller särskilt om det finns ett snabbare sätt men som har lägre informationssäkerhetsnivå. Som chef behöver du därför följa upp och belöna det säkra sättet för att ändra medarbetarnas beteende.

För att veta att säkerhetsbeteendena förändras i positiv riktning är det viktigt att göra mätningar.

– Effekter av mätningar ska man inte underskatta, och det går att mäta mer än man tror. Det är ett väldigt effektivt sätt att följa upp någonting. Det gör att du kan återkoppla bättre.

Martin Grills forskning visar att arbete med it-säkerhet kan ge spridningseffekter.

– Om du till exempel får till en bra rutin i ett projekt tenderar du också att hantera dokumentation säkrare i andra projekt och bli mer noggrann med information generellt. Det leder till beteendeförändringar som sprider sig.

Text: Teres Hallman

IT-SÄKERHET: GÖR SÅ HÄR

1. Sätt upp informationssäkerhet på agendan för ett möte med både chefer och medarbetare.

2. Diskutera vilka problem som finns och hur ni vill hantera dem.

3. Bestäm tid och plats för att ta arbetet vidare.