Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Digital begravning i smittans spår

En av de branscher som ställt om sina arbetsrutiner i coronatider och erbjuder alternativ är begravningsbranschen. På begravningsbyrån Grindstolpen i Uppsala anpassar man sig på olika sätt för att förhindra smittspridning.
Johanna Rovira Publicerad
Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT
Digitala begravningar och ceremonier utomhus. Begravningsbyråer ställer om sina rutiner för att undvika spridning av coronasmittan. Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT

Ett 60-tal gäster på en begravning i staden Vitoria, var bland de första som blev smittade av coronaviruset i Spanien.

I Sverige har rädsla för corona lett till inställda begravningscermonier, men begravningsentreprenör Emilie Tingström på Grindstolpen i Uppsala menar att det är fel väg att gå.

– Det är inte bra att trycka på vänteläge. Det är viktigt för familjen att ta avsked, bättre i så fall att man har en begravningsceremoni bara för de närmaste, så kan man komplettera med en minnesstund senare i sommar.

Digitala eller streamade begravningar, alltså begravningar som man kan följa i direktsändning via en videolänk i datorn eller mobilen, är ett annat alternativ som testats i veckan. Även Grindstolpen erbjuder begravningsgäster den möjligheten.

– Vi har livesänt begravningar tidigare i ganska liten skala, när till exempel någon släkting inte kunnat resa till begravningen, men än så länge har vi inte haft någon större efterfrågan. Det gäller ju att folk i andra ändan ska kunna tekniken också.

Emilie Tingström har andra lösningar för att förhindra att smitta sprids. Information både på hemsidan och i kyrkan, bland annat med uppmaningar om att sjuka och folk i riskgrupper bör hålla sig hemma. Men också att man ska sitta glest i kyrkbänkarna, hålla avstånd under defilering (när gästerna tar farväl vid kistan) och framför allt att påminna varandra om att låta bli att kramas.

– Kramar kommer ju mer eller mindre automatiskt under en begravning, säger Emilie Tingström.

– I dag började vi också tänka tanken att ha begravningar utomhus om vädret tillåter.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

Stress triggar teknikstrul

Lider du av teknikförbannelse? Psykologen David Waskuri vet varför och sitter inne med lösningen på dina problem.
Johanna Rovira Publicerad 7 oktober 2025, kl 06:00
Känns det som att tekniken alltid krånglar för dig? Psykologen David Waskuri förklarar varför – och hur du bryter teknikförbannelsen.David Waskuri/skrivare som strular
Stress kan trigga teknikstrul och vi kan uppleva det som att vissa är mer drabbade än andra, anser psykologen David Waskuri. Foto: Evalena Andersson/Mons Brunius TT

Att datorn fryser, kopiatorn tuggar i sig papper och mobiltelefonen ballar ur har vi alla varit med om. Men vissa av oss tycks drabbas oftare av maskinosis. 

Varför är det så David Waskuri, psykolog och författare på Sveapsykologerna?

– Det finns inget vetenskapligt belägg att vissa är mer mottagliga för teknikstrul. Men det kan upplevas så. 

– Om du är stresskänslig, och redan osäker på teknik, blir du lätt nervös och gör fler misstag. Förväntningar på strul leder till att du skapar en självuppfyllande profetia. 

Vad händer med oss när tekniken strular? 

– På individnivå känner man lätt frustration, maktlöshet och irritation, vilket kan leda till ökad stress, konflikter,  sömnproblem och minskad arbetsglädje. Det blir en kognitiv belastning eftersom hjärnan behöver lägga massa energi på tekniken i stället för de egentliga arbetsuppgifterna 

– På samhällsnivå kan större it-haverier få allvarliga konsekvenser, för både ekonomin och människors trygghet. 

Vad kan man göra åt saken? 

– Stresshantering, träning och tydliga instruktioner i kombination med pauser och andningsövningar kan minska känslan av att tekniken alltid är emot en och risken för att göra misstag. 

– Det är också viktigt att arbetsgivare inte bara investerar i ny teknik utan även satsar på säkerhet, utbildning och fungerande support.