Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

10 steg för att bli Årets sajt

Stockholm stads hemsida stockholm.se utsågs i går av Internetworld till årets bästa svenska sajt. Från scenen på Waterfront, ett stenkast från stadshuset, förklarade webbredaktören Malin Marcusson och Johannes Söderlund, strateg för digitala kanaler, hur de fått fram vinnarsajten.
Gabriella Westberg Publicerad
Kollega
Stockholm.se korades till Årets sajt i samband med konferensen Webbdagarna på Stockholm Waterfront, på onsdagen 24 mars. Kollega

- Ett mobilt fokus, framförallt. Det har vi jobbat med att testa på flera sajter tidigare och nu var vi redo att köra på den stora sajten, stockholm.se, sa Johannes Söderlund.

Helt nödvändigt var också att ha hela organisationen med sig i utvecklingen med den nya digitala kontaktpunkten, konstaterade han.

- Hela organisationen har fått ett digitalt fokus, det har varit ett enormt driv med detta.

- Vi har arbetat mycket med tillgänglighetsfrågor, vi måste anpassa sajten så att den funkar för medborgarna, tillförde Malin Marcusson.

Utmärkelsen Årets sajt har delats ut av redaktionen bakom Internetworld sedan 1997 och ingår i den årliga listningen Topp100, vars jury – som består av Internetworlds redaktion - utser de bästa sajterna inom 16 olika kategorier. Tidigare vinnare har varit, bland andra: Torget, Lunarstorm, Passagen, Spray, Ving och TV4. Aftonbladet har tagit hem utmärkelsen fyra gånger.

Utmaningen i dag är att ligga i fas med sina besökares behov och vanor, skriver Internetworld. Och 2014-15 är det mobilen som är den främsta enheten. På flera stora sajter har mobilbesöken redan gått förbi desktop, på andra är det jämnt. Juryn för årets Topp100 och Årets sajt har därmed fokuserat mycket på mobilupplevelsen och det sammantagna intrycket av hur sajterna funkar på olika enheter och skärmar.

Stockholm stad fick utmärkelsen för en tydlig, konsekvent och strukturerad sajtupplevelse.

Mobilfokuset fick också ett extra pris i år – bolaget Apegroup nyinstiftade pris för Årets bästa mobila lösning – vilket gick till appen Lifesum, som utlovar sina användare ett sundare och lyckligare liv.

GÖR SÅ HÄR!

Från scenen på Waterfront listade Katarina Strömberg, chefredaktör på Internetworld, några av de trender juryn spanat in för nästa år. Så här tar man hem utmärkelsen Årets sajt 2016:

  1. Mobilt! Ja, det fortsätter. Mobilt först är ofrånkomligt.
  2. För alla, överallt, alltid! Tillgängligt, enkelt och relevant för varje enskild besökare vid varje enskilt besök.
  3. Appar med syfte och mening – skapa inte appar om det inte ger mer än en sajt!
  4. Stort och färgglatt! Gärna skrikigt, rosa och gult.
  5. Enkelt, avskalat, mycket bilder, stora typsnitt.
  6. Snabba genvägar till det man för tillfället söker.
  7. Våga välja bort! Lyft fram det viktiga, annat hittar man om man söker.
  8. Bra sökfunktioner!
  9. Göm inte SM-knapparna längst ner i sidfoten!
  10. Ta hand om besökare som kommer via länk! Se till att visa relaterat material.


Fotnot: Ta en extra titt på Kollega.se! : )

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

It-strul är ett kostsamt krångel

It-strul kostar Sveriges företag drygt 31 miljarder kronor om året – men skapar också onödig stress hos tjänstemännen. På Ica Distribution i Helsingborg gör man tummen upp för den digitala arbetsmiljön, även om svordomarna även här kan hagla när tekniken krånglar.
Petra Rendik Publicerad 15 oktober 2025, kl 13:00
it-strul
Unionens utställning om it-stress har landat på ICA i Helsingborg där Veronika Andersen och Linus Nilsson känner igen sig i flera exempel på strul som de själva möter på jobbet. Foto: Lars Jansson

Obegripliga manualer, datorer som låser sig, nya lösenord som är omöjliga att komma ihåg och teamsmöten som tjorvar. Få saker kan stjäla så mycket tid, framkalla mental härdsmälta och svordomar som när tekniken strular på jobbet.

Det är också anledningen till att Unionens vandringsutställning som bygger på medlemmars berättelser om it-strul och som förbundet har tillsammans med Arbetets museum i Norrköping, heter Jävla k*kdator!. 

Annika Sander
Annika Sander

– Det är ett kraftfullt uttryck och några har reagerat. Men igenkänningen är väldigt stor hos de flesta vi möter, säger Annika Sander Welstad från Unionen arbetar med utställningen som ska vandra mellan olika arbetsplatser från södra till norra Sverige. 

Digital arbetsmiljö handlar inte bara om utrustning som datorer, skrivare och programvaror, utan också om hur vi mår när vi använder oss av tekniken. För it-strul kostar inte bara enorma pengar utan skapar också onödig stress hos medarbetare 

 

Unionen: 73 miljoner arbetstimmar läggs på it-strul

En undersökning från Unionen visar att privatanställda tjänstemän lägger nära 73 miljoner timmar varje år på it-strul. Det generar en kostnad på drygt 31 miljarder kronor per år. Åtta av tio uppger att de i någon utsträckning blir stressade av teknik som inte fungerar, tre av tio blir MYCKET stressade.

Uppgraderingar av nya system, krav på att man ska hänga med och förstå, att kommunicera i flera kanaler och digitala möten som hänger sig är exempel på sådant som skapar stress. 

Det senare kan både Linus Nilsson och Martin Falk, som jobbar på Ica Distributions enhet i Helsingborg, skriva under på.

Martin Falk
Martin Falk

–  Jag kan bli frustrerad över när man ska koppla upp sig på Teamsmöten och så går inte kameran i gång. Det finns heller aldrig någon enkel lösning där och då, säger Martin Falk.

Kollegan Linus Nilsson håller med.

–  Det kan gå fem minuter av mötet bara att få i gång Teams. Men jag personligen blev stressad av att vi inte kunde enas om vilken kanal vi skulle sprida information på och kommunicera i. Fast det har blivit bättre nu, för att vi nog lärt oss.

 

Underlättar med it-support på plats

De är trots allt nöjda med den digitala arbetsmiljön på jobbet. Visst kan det bli lite stökigt när man till exempel byter olika system, men arbetsgivaren är bra på att tillhandahålla utbildningar för medarbetarna. Den absolut största fördelen tycker de är att arbetsplatsen har en egen it-support på plats, vilket underlättar oerhört.

–  Jag kan störa mig på alla uppdateringar och AI stressar mig lite. Men jag springer till supporten när något inte fungerar, där finns alltid någon som hjälper mig, säger Veronika Andersen som också arbetar på Ica i Helsingborg. 

Martin Falk, Veronika Andersen och Linus Nilsson spelar teknikstrulsbingo. Foto: Lars Jansson

De digitala lösningarna utvecklas i snabbt tempo och flera undersökningar visar att medarbetare kan känna oro över att inte hänga med. Men Martin Falk tänker lite tvärtom. Han menar att han i stället har lärt sig vad han inte behöver kunna för att det alltid finns någon annan som kan det bättre. På så vis bli det inte lika övermäktigt, menar han.

Linus Nilsson känner lite annorlunda.

– Jo, visst kan jag känna någon form av stress – jag måste ju hänga med för att vara relevant.