Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Christer Björkman: "Då lämnar jag Mello"

Melodifestivalen har bara en stjärna – Melodifestivalen. Därför har producenten Christer Björkman satt ett slutdatum för sig själv som ”Mister Mello”.
Publicerad
Christine Olsson/TT
Christer Björkman ses som en av hjärnorna bakom festivalens nytändning. Christine Olsson/TT

Vad driver dig att för 16:e gången ta dig an en ny Melodifestival?
– När jag har hämtat mig efter en festival börjar tankarna snurra kring hur vi ska ta oss an nästa. På något märkligt sätt tänder jag till igen. Det kan vara en artist eller en låt som gör det.

Känns det aldrig tjatigt?
– Nej. Det är ett lagarbete som ligger bakom de tre minuter magisk tv som ett nummer kan vara. För oss som jobbar med festivalen är det föränderligheten som är grejen, där hittar vi vår drivkraft. Vi har gjort en musikalisk och visuell resa under de här åren som tv-tittaren kanske inte tänker på, man ser den bara om man jämför mellan åren.

Hur fortsätter du att utvecklas?
– Först unnar jag mig att vara nöjd. Men bara en kort stund, för nöjd är ingen bra känsla i längden. Vi är ganska hårda mot oss själva och sågar förra årets insats för att kunna fokusera på vad som kan göras bättre.

Så vilka är nyheterna i år?
– Vi har gått mer mot att det ska finnas något för alla. Därför har vi en 19-åring och en 87-åring i tävlingen.

Är det svårt att utveckla något som man själv byggt upp?
– Ja, det tror jag varje kreatör och chef brottas med. Och man vet aldrig om man gör rätt som stannar kvar.

Nöjd är ingen bra känsla i längden

Hur länge tänker du hålla på med Mellon egentligen?
– Jag har satt ett slutdatum för mig själv vid 20 år. Det innebär att 2021 blir mitt sista år. Jag har kommit fram till att det är det bästa för festivalen – och den är störst av alla stjärnor. Större än artisterna.

Vad är du mest nöjd med?
– När jag började var Mello ett populärt tv-program med låtar som var ointressanta för radio och skivbranschen. Huvuduppgiften var att göra musiken relevant. Det är jag väldigt stolt över att ha gjort.

Får du kvitto på om du jobbat bra?
– Om de 28 bidragen är bra, och om de fyra tävlingarna är spännande, då känns det. Men lättast att mäta är att musiken spelas och streamas. Har vi inte tio hitlåtar har jag misslyckats.

Vad är största kicken i ditt jobb?
– När vi levererar perfekt tv – när det är fullständig symbios mellan artist, låt och utförande.

Text: Per Cornell

CHRISTER BJÖRKMAN

ÅLDER: 59 år.

AKTUELL: Gör sitt 16:e år som producent för Melodifestivalen.

KARRIÄR: Frisör och turnéarbetare åt Tomas Ledin. Vann Melodifestivalen 1992 med låten I morgon är en annan dag efter att Ledin sett hur han brann för schlager. Producent sedan 2002.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.