Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Bilar, läkemedel och kläder - mest innovativa företagen

It-bolag som Google och Apple toppar många listor, men inte Forbes lista över världens mest innovativa företag. Det gör istället något så traditionellt som en biltillverkare,Tesla. Mest innovativa svenska bolag är inte heller någon "tech-unicorn" enligt Forbes, utan klädjätten H&M.
Gabriella Westberg Publicerad
Anders Wiklund/TT
Karl-Johan Persson (th) är vd för Sveriges mest innovativa bolag, enligt den amerikanska tidningen Forbes. Anders Wiklund/TT

Tidningen Forbes har utsett världens 100 mest innovativa företag i fem år. Som tidigare är de flesta på tio i topp amerikanska bolag, men brittiska halvledarbolaget ARM och den indonesiska grenen av livsmedels- och hygienbolaget Unilever återfinns på plats 5 respektive 6.

Bland de tio mest innovativa finns också fyra läkemedelsbolag, varav en tillverkare av biologiska läkemedel, en e-handel och en tillverkare av sportkläder – Under Armour, som bland annat sponsrar det svenska alpina skidlandslaget sedan i fjol. Samt Amazon.com.

Det första svenska bolaget på listan är H&M på 86:e plats, några steg efter Coca Cola (81) och Colgate-Palmolive (82). Både Sandvik och Atlas Copco har tidigare varit med på Forbes 100-lista, men åkt ut i år.

Rankningen baseras på en formel Forbes kallar, ”Innovation Premium”, och innebär skillnaden mellan ett företags börsvärde (minus skulder) och värderingen av framtida intäkter från befintlig verksamhet, skriver Ny Teknik. På listan finns bara företag som investerar i forskning och utveckling, så inga banker finns med, och inte heller energi- eller gruvbolag vars börsvärde är kopplat till råvarupriser snarare än till innovation.

* En "unicorn" är ett startup-bolag som värderats till över en miljard dollar. Några svenska unicorns: Skype, Spotify, Soundcloud, Mojang, King, Klarna, Avito och alldeles nyligen värderades även Truecaller till över en miljard.

Hela listan

Se Forbes lista över världens 100 mest innovativa företag här. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.