Volvos kris slår mot leverantörer
Volvos problem smittar nu av sig på underleverantörer, som tvingas säga upp egen personal och i vissa fall flytta tillverkningen utomlands. Hydro Raufoss Automotive i Göteborg gör sig av med 45 arbetare som anställts under hösten.
Norska Hydro Raufoss är det största och enda nordiska företaget av åtta komponenttillverkare, som Volvo Personvagnar samlat i Arendals industripark på bekvämt avstånd från Torslandafabriken. Alla åtta är s k modulbyggare av kompletta system till bilindustrin. På fyra timmar ska de kunna leverera beställda delar till löpande bandet i Volvos monteringsfabrik.
Hydro Raufoss gör lackerade plasthöljen till nya S80-modellens stötfångare, inklusive ett helt grillpaket. Företaget har jobbat för Volvo sedan 1957 och de senaste åren växt från ett 20-tal anställda i Arendal till 200.
I höstas nyanställdes ett 40-tal arbetare för att möta Volvos planerade produktionsökning i Torslanda. Sedan dess har Volvo tidigarelagt flytten av S70-bilens montering till fabriken i Gent, Belgien, samtidigt som omställningen till 80-serien i Göteborg blivit mer komplicerad än väntat. Därför blir även volymerna 1999 lägre än planerat.
Hydro Raufoss i Arendal har inga andra kunder än Volvo och förhandlar därför med facket om uppsägning av 25 arbetare. Ytterligare 20 måste lämna företaget senast i februari nästa år. De senare är inhyrda eller korttidsanställda.
TVAB, dominerande arbetsgivare i värmländska Töcksfors, tillverkar kablage åt Volvo och Saab. 15 december varslade företaget 134 arbetare och 10 tjänstemän om uppsägning. Merparten av produktionen ska flyttas till ett låglöneland, eventuellt Polen där företaget redan har en fabrik.
Bruno Falkvall, delägare och styrelseordförande, köpte TVAB av Forsheda 1992. Företaget var även då drabbat av krisen inom bilindustrin och hade gjort sig av med över 400 anställda. Bara huvudkontoret och viss tillverkning blir kvar i Töcksfors.
Prispressen på bilindustrin gör det omöjligt att tillverka löneintensiva produkter i Sverige, uppger Bruno Falkvall för TT.
Lars Holmqvist, vd i branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, har varnat för att ca 4 000 jobb kan försvinna hos svenska underleverantörer om Volvochefen Leif Johansson gör allvar av sina planer att kraftigt öka inköpen i Östeuropa.
I senaste numret av tidningen Fordonskomponenten kritiserar Lars Holmqvist Volvo Lastvagnar för att under hösten ensidigt ha krävt prissänkningar på 5 procent utan löfte om ökade beställningar eller annan kompensation.
- Agerandet har upprört många leverantörer. Det ger ett förändrat klimat som kan bli förödande för relationerna i framtiden.
BJÖRN ÖIJER© SIF-tidningen 1998
David Österberg
david.osterberg@kollega.se