Volvos bolagsstämma
Oro för lycksökare
Försäljningen av Volvos personbilsrörelse till Ford kan bli ett problem för det Volvo som kvarstår i svensk ägo. Köpeskillingen 50 miljarder i "rest-Volvos" kassa frestar till fientliga uppköp av hela företaget.
Både Volvos styrelseordförande Håkan Frisinger och vd Leif Johansson betonade på den extra bolagsstämman 8 mars att fackklubbarna numera stöder affären efter att tidigare ha lagt ner sina röster i Volvos styrelse.
Aktiespararnas direktör Lars-Erik Forsgårdh hade villkorat sitt ja men sa sig vara nöjd med dels Leif Johanssons beskrivning av det nya Volvos (lastbilar, bussar m m) tillväxtstrategi, dels de stora aktieägarnas besked om sina placeringars långsiktighet. Tor Marthin, AMF-pension, hade lovat att "lugnt och genomtänkt" behandla framtida förslag "med Volvos bästa för ögonen". Han talade som pensionsförvaltare för en miljon privatanställda arbetare och som representant för Volvos fjärde största aktieägare.
Sen var det bara att fatta det historiska beslutet. Blott fyra av de många närvarande småaktieägarna hade några frågor att ställa. Endast en var uttalat kritisk mot försäljningen. Han blev utbuad.
Lars-Erik Forsgårdh gjorde dock klart att Aktiespararna inte samtyckte till att dela ut köpeskillingen till aktieägarna.
Det vore kapitalförstöring, sa han. Volvos styrelse bör klara ut sin strategi och hur mycket kapital som behövs till investeringar och förvärv. Först därefter kan man diskutera återköp eller inlösen av egna aktier.
Koncernchefen Leif Johansson försäkrade att Fords 50 miljarder för PV-rörelsen inte "bränner i fickan" på det nya och på tunga transporter fokuserade Volvo. Men hans styrelseordförande Håkan Frisinger argumenterade kraftfullt för en lagändring som förväntas ge Volvo möjlighet att använda 10 miljarder av sin överlikviditet till återköp av egna aktier i stället för att riskera fientliga uppköp av företag, som lockas av den stinna kassan.
Volvo skulle då behålla sin finansiella styrka för framtida förvärv. Systemet med återköp finns i Nordamerika och många länder i Europa. Regeringen har jobbat med det i två år men vill inte, vågar inte, får inte
Det är ett krav från Volvo att regeringen får tummen ur och fattar ett beslut. Det är värdefullt för Sverige om man får behålla Volvo, nya Volvo, och inte bli utsatt för uppköpsraider, sa Frisinger och tillade att Volvo tänker behålla sina 13 procent i Scania för att blockera icke önskvärda affärer där.
Även William af Sandeberg, SEB och Tryggs fonder, tog till orda om den brydsamma situation Volvo hamnar i efter försäljningen av PV. Han fruktade att aktien kunde få en låg värdering och rådde Volvo att skifta ut hela eller delar av kassan till aktieägarna.
BJÖRN ÖIJER © siftidningen 1999