Han är inte ensam om att ha reagerat. Klubbordförande Stig Axelsson förstår kritiken, men försvarar uppgörelsen.
- Företaget hävdar att man har svårt att konkurrera om vissa yrkesgrupper, och vi har också märkt av det. De flesta av våra medlemmar ligger dessutom i lönebox sju, som ju omfattas av de här extra 0,7 procenten.
På Volvo Personvagnar delar man in personalen i olika löneboxar, styrda av arbetets svårighetsgrad och hur kvalificerade arbetsuppgifterna är. I varje box finns ett lönespann där bland annat de anställdas prestationer har betydelse. De som fick 0,7 procent extra är de som ligger i de högre löneboxarna, dock inte de högst avlönade.
- De som har mycket får än mer. Det sticker i ögonen, säger Mattias Löwenkrantz.
Stig Axelsson menar att han som klubbordförande måste se till de flestas väl, vilket han anser sig ha gjort. Dessutom tror han att de lägre betalda på sikt kan gynnas av ett högre löneläge i företaget.
- Jag hoppas att vi valde rätt avseende tvåårsavtal, det vet vi inte förrän senare, när vi ser hur det går för dem som tog ettårsavtal och har en ny revision i vår.