- Gaspedalssystem från William Controls används till lastbilarna här, säger Harald Holmström, chef för materialstyrningen på Volvo Lastvagnar i Umeå.
I protest mot att lönerna skulle sänkas med 50 procent, antalet semesterdagar minskas och försäkringsvillkoren försämras började de anställda strejka i september. Men produktionen har drivits vidare med inhyrd personal vilka ses som strejkbrytare. Williams Controls "underminerar facket och har misslyckats med en överenskommelse i god anda", det sägs i förhandlingarna i National Labor Relations Board, NRLB, som närmast motsvarar den svenska Arbetsdomstolen.
William Controls sysslar med "union busting", syftet är att bryta ner fackföreningen och ensidigt kunna fastställa löner och arbetsvillkor", hävdar Attac. Och kräver att Volvo ska ta större ansvar då företaget undertecknat Global Compact, FN:s principer för ansvarsfullt företagande där det sägs att organisationsfriheten ska upprätthållas och förhandlingsrätt erkännas.
- Vi har inte övervägt att avbryta affärerna med William Controls så länge som de sköter sig lagligt och fortsätter förhandla, säger Volvos personaldirektör Kjell Svensson.
Men United Atomobile Workers, UAW, anser att William Controls saknar respekt för lagen, de anställdas rättigheter, förhandlingsprocessen och i flera fall försökt kringgå facket trots utfästelser till NRLB.
Attac kräver att Volvo sätter press på William Controls.
- Menar Volvo allvar, eller är det bara vacker reklam att företaget ska respektera fackliga och mänskliga rättigheter, säger Lars Henriksson.
- Nu försöker vi kartlägga processen, sedan kan vi väcka opinion underifrån. Det borde också vara möjligt att gå vidare till Metalls förbundsstyrelse för att förklara blockad för att respektera strejken, säger Lars Henriksson.
En blockad är förmodligen inte möjlig, men frågan skulle prövas som UAW begär det, menar Metallklubbens ordförande Olle Ludvigsson som följt William Controls sedan ett år.
- Det pågår förhandlingar, UAW har sagt att de ska höra av sig om de vill ha stöd och då tar vi ställning till vad vi kan göra, säger Olle Ludvigsson.
Händelserna på William Controls uppmärksammas först nu av Sifklubbarna inom Volvo.
- Det här kände vi inte till. Men PTK inom Volvo ska ha koncernmöte i veckan, vi ska stämma av frågan då, säger Martin Linder, Sifklubbsordförande på Volvo Lastvagnar.
CHRISTINA SWAHN