Vi ska snart ha ett första möte där vi ska prata om syfte och målsättning kring nätverket som jag hoppas blir ett nätverk dit medlemmar kan vända sig till för att hämta stöd. Detta är ett medlems initiativ med tjänstemannastöd. Tvyärr är det hittills bara män som har anmält intresse till nätverket.
Är det inte lite konstigt att det bara är män?
-Enligt en undersökning från Arbetslivsinstitutet har HTF flera homo- eller bisexuella kvinnor också. Men jag vet inte varför de inte syns lika tydligt. Det kanske blir lättare för kvinnor att komma fram när nätverket väl finns.
Behövs ett HBT-nätverk?
-Jag är egentligen mot grupperingar av olika slag men jag tror att det finns ett behov av det här nätverket. För ett tag sedan var jag på ett möte där jag träffade en förtroendevald homosexuell man. Han berättade att han är öppen bland familj, vänner och på jobbet. Men inte inom facket. Något måste ju vara helt galet om man inte vågar vara sig själv inom facket. HTF jobbar ändå rätt mycket med sådana här frågor, bland annat deltar vi på Pride och regnbågsfestivalen. Men det räcker inte.
Är HBT-frågor ett kontroversiellt ämne inom HTF?
-Hur det är bland medlemmarna vet jag inte men inom förbundet är det kontroversiellt fortfarande. Det är flera som inte tycker att vi har på Pride att göra. Men det är ju just på ett sådant ställe vi kan synas och föra ut budskap. Ett annat argument motståndarna har är att det här inte är en facklig kärnfråga. Men att kunna må bra på sitt arbete, våga stå för den man är, prata om sin familj utan att behöva stå ut med bögskämten, är i allra högsta grad en facklig kärnfråga.
Om medlemmar vill veta mer om HBT-nätverket, vart vänder de sig då?
Då är de jättevälkomna att höra av sig till mig. Ring eller mejla mig (
shja@htf.se, tel 08-737 80 00) eller min kollega Karin Nordin
karn@htf.se
Testa dina fördomarTycker du att den vanliga integrationsjournalistiken är usel? Då har du antagligen redan upptäckt tidningen Gringo som också finns på nätet. Om inte, gå in på
www.gringo.se. Passa också på att göra deras tankeväckande och rätt roliga fördomstest.
Två av tre bryter mot lagenTvå av tre företag bryter mot lagen när de saknar jämställdhetsplan. Nu har jämställdhetsombudsmannen, Jämo, skickat brev till 35 000 arbetsgivare och lika många facklubbar där de påminns om att ta lagens krav på allvar. Om en arbetsgivare inte gör en jämställdhetsplan trots flera påminnelser kan de dömas att betala böter.
För sex år sedan hade 24 procent av arbetsgivarna i Sverige en aktuell jämställdhetsplan, andelen har ökat till 34 procent.
Jämo har räknat ut att om den långsamma ökningstakten fortsätter kommer det ta 40 år innan alla arbetsgivare har en jämställdhetsplan.
Vilka underlättar för föräldrar?Vad har Ikea, Kronans droghandel och Picab gemensamt?
Jo, de har mottagit Guldnappen, som är HTF:s utmärkelse till företag, organisationer eller personer som underlättar för de anställda att förena arbete med föräldraskap.
I år var det Picab som kammade hem priset. Nu är det dags att nominera för nästa års Guldnapp. Kanske har du en chef som uppmuntrar pappor att vara hemma? Kanske är det just din arbetsplats som har bra lösningar så vardagen som småbarnsförälder blir lite enklare?
Tveka inte att nominera, kraven är att arbetsplatsen ska ha kollektivavtal och en aktuella jämställdhetsplan
Nomineringarna ska lämnas senast 31 december på
www.htf.se/guldnappen eller till HTF, Guldnappen, Box 30102, 104 25 Stockholm.
Inte nattsvart i förortenAlla gangstrar bor i invandrartäta förorter, det vet man väl. Det är lätt att tro att det är så, i alla fall när man läser tidningarna. De flesta som bor i Rinkeby, Rosengård och Hjällbo anser att medias förortsbild är negativ och felaktig. Det visar en undersökning som TCO, Integrationsverket och tidningen Gringo tagit fram.
En av tre anser att medias negativa bild av invandrartäta stadsdelar kan försämra deras chanser att få jobb. De är främst unga män i åldern 15-29 som anser det. Men de flesta i undersökningen säger att de inte vet om det stämmer, eller att chanserna till ett arbete inte alls påverkas av en negativ mediabild.