Under två veckor varje år gör Unionen en kraftsamling och försöker värva medlemmar. Temat för höstens Unionenvecka, som avslutades i fredags, var Balans i arbetslivet. Samtidigt som anställda och förtroendevalda runt om i landet pratade med medlemmar och presumtiva medlemmar på framför allt mindre företag där det inte finns arbetsmiljöombud, om hur det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar, gick det till exempel att besöka en chat om arbetstid på unionen.se, där förbundets experter svarade på frågor.
- Vi har ännu inte hunnit göra någon sammanställning, men allt har fungerat bra och ute på regionerna har man gjort enormt fina aktiviteter, säger Anna Goj, samordnare av Unionenveckan.
Anna Goj var själv med på bland annat Centralstationen i Stockholm och delade ut frukostpåsar med tidningen Kollega och broschyrer om arbetstid förutom macka och juice, till Göteborgresenärerna. Det var en aktion mer för att synas än för att värva medlemmar. De Unionentåg hon vill lyfta fram har dock inget med varken SJ eller resor att göra.
- Unionentågen är när vi tågar runt på företagen och samtalar med alla - det är mycket mer framgångsrikt än att stå i ett fikarum och informera. Vi har haft 400 anställda ute, men försöker i högre grad få med våra 36 000 förtroendevalda att engagera sig i Unionenveckan och ordna aktiviteter på sina företag.
- Det går inte att komma ifrån att vi fick lite skjuts på vägen av kampanjen om gratis medlemskap. Både anställda och förtroendevalda säger att det varit lättare att ställa frågan nu. Vi har fått väldigt många indikationer på att fler än vanligt har blivit medlemmar direkt, säger Anna Goj.