Det har gått snabbt framåt för Unionenklubben den senaste tiden. För ett och ett halvt år sedan var de runt 600. På tisdagen firades den tusende medlemmen med tårta i närvaro av bland andra klubbordförande Per-Olof Persson och Unionens regionchef i Malmö, Karin Skånberg.
Annica Zetterlind, som har varit på företaget sedan starten 2001 och jobbar som communication manager, fick dessutom två biljetter till AC/DC:s konsert i Göteborg i slutet av juni. Jättekul, tycker hon.
- Absolut. Jag har lyssnat mycket på rock´n´roll.
Varför valde du att gå med i Unionen?
- Jag har funderat på det i flera år. Jag har hört väldigt mycket bra om Unionen av mina kollegor. De får bra information, man känner sig lite utanför om man inte är med. Det känns viktigt med information i osäkra tider, då kan man vara med och delta på ett annat sätt. Så när Unionen hade en värvardag för några veckor sedan tog jag tillfället.
Informationen är också vad Per-Olof Persson i första hand pekar på som en förklaring till den snabba tillväxten. Klubben ger ut en digital tidning fyra gånger per år och skickar ut mejl om viktiga händelser cirka en gång i månaden. Mejlen innehåller fakta som företaget ännu inte hunnit ut med och "sprider sig med blixtens hastighet" till ledning, chefer och oorganiserade, enligt Per-Olof Persson.
Ytterligare saker som bidrar till medlemsökningen är de infoträffar klubben håller och att man tillsatt tio skyddsombud. Nyligen genomförde man dessutom en intern avtalsrörelse där medlemmarna fick säga sitt om vilka frågor som är viktiga på företaget.
Men även de bistra tiderna spelar in. Sony Ericsson gör sig av med folk och i det läget kan facket ge trygghet.
- Det är klart att det ger trygghet att vara med i facket. Att ha en kanal att diskutera med, säger Annica Zetterlind.