Mannen började sin anställning 2004. Hans arbete bestod i att han tog emot klagomål och synpunkter på bredbandstjänster. I oktober 2007 avskedades han med motiveringen att han medvetet skulle ha loggat uppgifter fel med syfte att öka sin provision.
Enligt Unionen strider avskedandet mot anställningsskyddslagen och kollektivavtalet. Om 24-åringen har brustit i loggningsrutinerna har det skett oavsiktligt. Inte för att skada bolaget och själv få orättmätigt hög provision.
En Transcomanställds provision varierar med utfallet av ett telefonsamtal från en kund. Förbundsjuristen Malin Wulkan framhåller att det är arbetsgivaren som har bevisbördan när det gäller huruvida 24-åringens eventuella felloggningar under några månader gjordes medvetet:
- Det ska bli intressant att se närmare på vilka grunder företaget har för sitt avskedande. Vad jag förstår får anställda på callcenterföretag väldigt många telefonsamtal per dag. Därför måste det finnas utrymme för en del misstag.
24-åringen är för tillfället arbetslös.