De nästan 200 flygvärdinnorna fick rätt mot Premiair, numera My Travel Airways. De skulle ha återanställts när bolaget ombildades. Premiair dömdes att betala skadestånd. Nu har frågan uppstått om skadeståndet ska vara pensionsgrundande.
- Får jag Regeringsrätten att pröva det kan jag verkligen trolla. Men det har jag gjort tidigare i det här målet, säger Lena Ekman-Joo, advokat som har drivit hela Premiairmålet för tidigare HTF:s och numera också Unionens räkning.
Hon vill inte ta ut något i förskott och betonar att det är Unionens förbundsstyrelse som vill att man driver frågan vidare.
Helena Hedlund, Unionens chefsjurist, säger att förbundet anser att den ersättning man får i stället för lön ska vara pensionsgrundande. Annars har individen inte blivit fullt ut kompenserad för sina ekonomiska förluster.
Länsrätt och kammarrätt har bedömt att skadestånden, mellan 24 och 36 månadslöner, inte ska räknas som inkomst i den bemärkelsen att de ska vara pensionsgrundande. En anledning till det är att My Travel inte har behövt betala sociala avgifter.
Lena Ekman-Joo och Unionen har valt att driva ett av cirka 150 ärenden vidare. Skulle man vinna framgång får det stor betydelse för alla de uppsagda flygvärdinnorna.
Fakta
1994 lades flygbolaget Scanair ned. Verksamheten togs över av nybildade Premiair, som senare bytte namn till My Travel Airways.
Cirka 180 flygvärdinnor sades upp i och med nedläggningen av Scanair. Dåvarande HTF ansåg att det var i strid med företrädesrätten till anställning vid övertagande, och drev frågan till Arbetsdomstolen för runt 150 av de uppsagda.
En rad deldomar har kommit från AD. Bland annat har kabinpersonalen tilldömts skadestånd på totalt cirka 75 miljoner kronor.