- Överraskande nog var det bara några få som pratade om mode, säger Karin Geiger, som ansvarat för undersökningen.
Betydligt fler ungdomar nämnde i stället ett ökat engagemang för miljöfrågor, något som troligen har att göra med de många larmrapporterna om växthuseffekten.
Det ökade miljöintresset tror Karin Geiger främst kommer att märkas genom att ungdomar ändrar sina konsumtionsvanor. Många säger att de kan tänka sig att ändra sin förbrukning och sitt beteende för att förbättra miljön.
- En tjej som vi intervjuade sa att "det kommer att vara trendigt att ha koll på vad man själv kan göra för miljön". Och det unika när det gäller miljöfrågor är att det är så lätt att agera. Man kan med små förändringar i sin egen vardag påverka och då väcks intresset hos betydligt fler, säger Karin Geiger.
Karin Geiger anser att ungdomar använder konsumtion som ett sätt att bygga upp sin identitet. Därför är allt fler beredda att välja företag och produkter som har en tydlig miljöprofil.
- Genom att köpa till exempelvis miljömärkt kaffe så signalerar man "jag är en miljömedveten person", säger hon.
Karin Geiger tror däremot inte att vi får se något växande intresse för traditionella politiska organisationer.
- Engagemanget i miljöfrågor befäster snarare att ungdomar inte vill arbeta partipolitiskt. Det är nu helt andra arenor som gäller, säger hon.
Karin Geiger tycker sig också se en tendens att allt färre unga engagerar sig i fackliga organisationer.
- Det har pågått under en längre tid. Möjligtvis kan man nu se en trend att ungdomar vill att facket ska ta ansvar för arbetsmiljö och arbeta mot diskriminering. Men när det gäller förhandlingar om lön och arbetstider, då vill man gärna ta de diskussionerna själv. Unga i dag har en hög tilltro till sin egen förmåga.
JESSICA DALMAN