De städer som inte får besök har andra aktiviteter. Bland annat café med möjlighet att ta en fika, mingla och kanske få en knuff att våga satsa.
- Jag och Charlotte Permin-Fager på Unionen Egenföretagare kom på idén för 5 år sedan. Syftet är att inspirera, uppmuntra och informera, säger Mats Evergren kampanjledare för turnén och projektansvarig på Nyföretagarcentrum.
- I starta eget-påsar finns information från samarbetspartner och en checklista på vad man behöver tänka på när man startar företag.
Det finns ett 100-tal nyföretagarcentrum runt om i landet som hjälper dem som vill satsa på eget företag. Unionen Egenföretagare är en av turnéns samarbetspartner och följer även med för att dela ut påsar. Charlotte Permin-Fager märker att intresset finns men att många är tveksamma.
- Många vill starta eget, men tänker länge på det och ibland vet de inte hur de ska börja komma igång med sin idé. Därför är det viktigt att de kontaktar nyföretagarcentrum för att få kostnadsfri rådgivning, berättar hon.
Bra respons
Förra året tog påsarna snabbt slut och därför ökades antalet.
- En del tar en påse till sin fru eller kompis som de vet går och funderar på att starta eget, säger Madelene Nordlund och berättar att många gärna stannar och pratar en stund.
- Det är skitkul att folk är intresserade. Ett företag i Norrköping startades upp efter dem fått en påse. De tyckte allt som behövdes fanns med för att börja, säger Mats Evergren.