- Jag vet inte hur många hundra arbetskamrater jag haft genom åren, säger han.
Tobias stortrivs med arbetsuppgifter och kollegor, så högskolestudierna får vänta tills han kommit på vad han vill läsa.
Fram tills för två år sedan jobbade Tobias uteslutande med telefonförsäljning, men har sedan dess har successivt övergått till att arbeta med kvalitetssäkring. Det innebär att Tobias lyssnar på de inspelade avtal som sluts med de kunder telefonförsäljarna ringt upp.
- Jag lyssnar av så att allt gått rätt till. Skulle något fel begåtts skickas ärendet tillbaka till säljaren som måste ringa upp kunden och göra om avtalet på nytt. Det blir inte så många felaktigheter, mest när vi fått ett nytt uppdrag och det är lite nya rutiner, förklarar han.
Tobias Sved är även ansvarig för Transcoms så kallade ångertelefon, det vill säga det telefonnummer dit kunder kan vända sig om de ångrar sitt köp.
Arbetsplatsen är inrymd i Ericssons gamla lokaler och består av ett kontorslandskap modell större. Telefonförsäljarna sitter i långa rader och är uppdelade i olika projektgrupper.
Fördelen är att alla lär känna varandra på det här sättet, inte bara de i ens egen grupp, förklarar Tobias medan han visar runt.
Tobias Sved är nöjd med sin månadslön som i genomsnitt brukar bli 17 000 kronor.
Klart att man alltid önskar sig mer betalt men jag tycker att jag har en rimlig lön med tanke på den erfarenhet jag har. Jag har så att jag klarar mig, säger han.
Varje år brukar han unna sig någon weekendresa utomlands och besöker dessutom kompisar runt om i Sverige så ofta han hinner. Sommarsemestern brukar däremot förläggas på hemmaplan och ägnas åt det stora fritidsintresset klättring.
Om det någon gång blir några pengar över i slutet av månaden så går de nog oftast till klätterutrustning, säger han.
När Tobias var telefonförsäljare fick han provision som brukade variera mellan 3 000 och 6 000 kronor per månad beroende på säljprojekt. Med de nya arbetsuppgifterna får han istället en ersättning som är en uppskattning av hur mycket han skulle ha sålt under motsvarande tid.
Tobias poängterar vikten av att ha en grundlön, vilket inte är någon självklarhet i telemarketingbranschen. På många företag saknas kollektivavtal och de anställda arbetar enbart på provision.
- Är man en duktig säljare går det att tjäna riktigt bra även på de oseriösa företagen, men vad händer om du inte kan jobba? Är du borta till exempel på grund av sjukdom får du ingen lön medan företagen inte tar någon risk alls, säger han.
Tobias Sved är vice ordförande i HTF-klubben på sin arbetsplats och det fackliga engagemanget tar i genomsnitt en arbetsdag i veckan i anspråk. För närvarande deltar han i lönerevisionen för Transcoms samtliga anställda inom telemarketingområdet och Tobias tycker att diskussionerna flyter på bra.
Det gäller att tänka bort att ens eget namn står på listan och istället försöka se helheten. Att man ser att här finns två personer som måste få en välbehövlig löneförhöjning.
Enligt Tobias existerar det inte några anmärkningsvärda löneskillnader på Transcom. Däremot är det stor skillnad på om den anställde är under eller över 24 år. Minimilönen inklusive provision är 12 700 kronor för den som är under och 15 020 för den som fyllt 24.
Fram till 2002 tillämpade Transcom ett tariffsystem med lönetrappa.
- Fördelen var att man alltid tog ett kliv upp, nackdelen att det inte gick att sätta in punktinsatser där det behövdes.
Numera gäller individuella löner.
Det är bra, men också lätt att man missar någon om det är många anställda. Fördelen med individuell lönesättning är att den anställde får reda på vad man gjort bra och vad man måste förbättra för att få en bättre löneutveckling.