"Telemarketing" gav klent resultat
För att mobilisera fler ombud till sitt repskap anlitade SIF i Värmland ett telemarketingföretag för 7 000 kronor. Resultatet blev att ytterligare 14 anmälde sig.
- Det var ett klent resultat av allt ringande. Men vi är beredda att testa det mesta för att engagera fler, säger SIF:s regionchef Bertil Nilsson.
Avdelningens repskap i slutet av november hade affärs och företagsutveckling som tema. Högaktuellt i ett län som krymper, befolkningen har minskat med 5 000 på två år och andelen arbetslösa ökar.
- Vi har mycket basindustri och många produktionsenheter, medan huvudkontor och ägare nästan alltid finns på annat håll. Det gör kanske att många ser små chanser att påverka.
På mötet kom bara 34 av 136 valda repskapsombud, sex från avdelningsstyrelsen och ett dussintal intresserade medlemmar.
- Vi måste pröva mer av nya arbetsformer. Pubkvällar, nätverk och studiebesök har fallit väl ut och jag tror mycket på elektroniska omröstningar, säger Bertil Nilsson.
TOMMY ZETTERWALL © siftidningen 1999