- Vi hoppas att man ska börja samtala om de här frågorna för att inte bara falla in i gamla mönster, säger TCO:s ordförande Sture Nordh.
- Men givetvis vill vi också att det ska promota vårt förslag om en jämställdhetsbonus.
TCO har länge argumenterat för att föräldrarna ska dela lika på föräldraledigheten, men vill att det ska ske frivilligt.
Den föreslagna jämställdhetsbonusen innebär att mamman respektive pappan får 90 procent av inkomsten upp till taket för halva tiden var.
Om någon av föräldrarna tar mindre än halva tiden och överlåter sina dagar på den andra föräldern ska ersättningen gå tillbaka till dagens nivå på 80 procent.
TCO har också propagerat för att taket i föräldraförsäkringen ska höjas, från 7,5 basbelopp till 10.
Det sistnämnda tycks nu bli verklighet då det finns en majoritet i riksdagen för att taket höjs från den 1 juli i år, från en månadslön på 24 000 kronor till 33 000 kronor.
Tanken är att det ska resultera i att män, som oftast har en högre lön, lockas att stanna hemma.
Försöket med haklapparna och broschyrerna på BB kommer att fortsätta under hela året.
Hur mycket det kostar TCO är ännu oklart. Evenlina Mildner Lindén, kommunikatör på TCO, kan endast uppge att kostnaden ligger på några kronor per påse.
- Och vi räknar med att dela ut materialet till drygt 70 000 föräldrar under året, säger hon.
Enligt Försäkringskassans senaste statistik, för perioden december 2004 till november 2005, tog männen ut 19,4 procent av föräldraledigheten under tolvmånadersperioden.
- Men om man jämför med föregående period så har papporna tagit ut 0.6 procent mer föräldraledigt, säger Robin Lapidus, presschef på Försäkringskassan.
ANITA TÄPP