Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Svårt få bra hjälp från försäkringsbolagen

Allt fler husägare hamnar i tvist med försäkringsbolag.

- Det kan vara klokt att välja något av de större bolagen
som klarar att ge bra service, säger Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå.
Dag Bremberg Publicerad 1 maj 2007, kl 00:00

Försäkringsbyrån får många frågor från konsumenter som drabbats av vattenskador och andra olyckor i sina hus. De flesta verkar tro att försäkringsbolaget ska ta hela ansvaret och se till att skadorna åtgärdas.

Men i praktiken är det ofta du själv som måste driva på. Du måste anlita professionella hantverkare och hålla koll på att de gör rätt saker.

Först måste du dock se till att du får klartecken från försäkringsbolaget, säger Gunnar Olsson.

- Efter att du gjort anmälan har försäkringsbolaget utredningsansvaret och ska ange exakt vad som ska åtgärdas. Bolaget har bara en månad på sig att reglera skadan, det vill säga att ersätta kostnaderna, när väl åtgärderna är färdiga. Man kan också kräva en ersättning innan allt är färdigt.

Bör man be om en klumpsumma och sen fixa allt själv?

- Det kan vara bra om man är händig. Man kan då få en skattefri ersättning som motsvarar 80-100 kronor per beräknad arbetstimme. Men bolaget kan kräva att jobbet ska göras av proffs, om det gäller ett våtrum.

Vad gör man om bolaget inte vill ersätta hantverkarnas räkningar?

- Bolaget ska ersätta vad det kostar att åtgärda skadan. Om man passat på att göra andra åtgärder så får man själv stå för dem.

Vad gäller om något går sönder när hantverkarna jobbar?

- Om det inte gick att undvika är sådana skador en del av bolagets ansvar, men om hantverkarna inte varit aktsamma är det deras ansvar. Det är aldrig kundens fel.

Vad gäller om man får en skada endast på en del av ett golv eller en vägg?

- Om det går att reparera på ett snyggt sätt så är det okej, men ofta är man tvungen att byta ett helt golv för att helhetsintrycket är viktigt.

Får försäkringsbolag låta en konsult handlägga skadan?

- Ja, men bara bedömningen av skadans omfattning och nödvändiga åtgärder. Det är bolaget som har ansvaret och ska se till att du får rätt ersättning.

Är det skillnad på bolagens förmåga att ge kunderna service?

- Ja, det händer att det finns för lite personal och att kunderna inte kan få svar när de ringer. Det är klart att de bolag som har låga premier måste spara in på något.

(Siftidningen nr 5-2007)

Fakta

Mina råd:

  • Var tydlig när du framför dina önskemål till försäkringsbolaget!
  • Kräv klara besked, gärna skriftligt!
  • Överklaga ersättningen, om du inte är helt nöjd.
  • Om du fått dålig service, byt försäkringsbolag!
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.