Höjningen förklaras med att alla automatisk får även en sjukförsäkring för sina barn. De tillfrågas inte om de önskar en sådan, trots att de tidigare valt att avstå. För att slippa undan måste de själva ringa till Förenade Liv senast den 31 januari.
Sådana säljmetoder är dock otillåtna enligt Konsumentverket. "Anslutning till en tjänst bör alltid ske genom konsumentens aktiva medverkan, inte genom passivitet, så kallad negativ avtalsbindning". Även på Konsumenternas försäkringsbyrå tycker man att det är en "underlig" säljmetod.
På det brev som skickats ut till försäkringstagarna står att beslutet om den nya försäkringen fattats av Sif "tillsammans med Förenade Liv". Det bekräftas av Sifs försäkringsansvariga Gunilla Dahmm:
- Vår avsikt var god, att skapa ett fullgott skydd för barnfamiljerna. Jag reagerade inte över hur brevet var formulerat, men i princip tycker jag att man själv ska få välja vilket försäkringsskydd man vill ha. Förenade Liv får väl överväga att skicka ut ett nytt brev.
- Det borde också tydligt framgå hur mycket premien höjs. Jag inser att premien kan vara ett bekymmer för familjer med pressad ekonomi, säger Gunilla Dahmm.
I brevet nämns inte alls att premierna höjs. I stället framhålls att man kan höja det maximala försäkringsbeloppet, som nu är 800 000 kronor, genom ett tillägg - som är frivilligt.
"Negativ säljmetod" är förbjuden enligt paragraf 12 i marknadsföringslagen. Där står att ett företag inte får leverera produkter eller tjänster till någon som inte uttryckligen har beställt dem. Inte heller får ett företag skicka fakturor, inbetalningsavier eller liknande meddelanden för produkter som inte beställts.
I vissa undantagsfall kan dock ett sådant förfarande vara lagligt, till exempel om det gäller att förlänga en prenumeration, ett abonnemang eller liknande avtal.
DAG BREMBERG
Fotnot:
Den som inte önskar den nya försäkringen ska ringa Förenade Livs kundtjänst, 08-700 40 80.