En Unionenmedlem som i april i fjol sade upp sig från företaget Info One i Gävle, fick varken ut den semesterersättning eller övertidsersättning hon kommit överens med sin arbetsgivare om. Medlemmen kontaktade därför regionkontoret i Gävle för att få hjälp att få ut sina innestående pengar.
- Jag gjorde först en förhandlingsframställan för att få reda på sakläget, men i och med att jag inte fick någon respons skickade jag krav på pengarna, säger Bo Rossander, ombudsman på Unionen Gävleborg.
Så småningom fick Bo Rossander ett mejl från arbetsgivaren som löd: "vilket kontonummer ska jag betala det till SICKHEAD".
- Jag kan inte förstå annat än att Sickhead skulle vara jag. Vill bolagets företrädare använda sig av den sortens vokabulär får det stå för honom - jag har medvetet valt att inte bemöta kommentaren. Det här handlar uteslutande om att medlemmen ska få ut sina rättmätiga pengar, säger Bo Rossander.
Trots att företaget fick kontonumret och trots vidare mejlväxling, betalades inga pengar ut. Efter en central förhandling som slutade i oenighet, stämmer nu Unionen företaget Info One i arbetsdomstolen och kräver dels drygt 42 000 kronor i ersättning till medlemmen, men också 50 000 kronor till förbundet för brott mot MBLs tionde paragraf, eftersom företaget uteblev från den lokala förhandlingen utan att kontakta Unionen.