I slutet av oktober hade både Stockholmsavdelningens a-kassa och den centrala a-kassan, som behandlar mer komplicerade ärenden, en längre handläggningstid än normalt. Enligt vad Siftidningen erfor hade arbetslösa medlemmar fått vänta i upp till två månader på ersättning och tvingats söka socialbidrag.
Inger Lindström visste inte hur många arbetslösa som berördes. Men enligt Stockholmsavdelningens a-kassa fanns där sjuhundra ärenden som legat oöppnade i nästan en och en halv månad.
Inger Lindström uppgav två orsaker till krisläget, att man bytt datasystem två gånger sedan i våras och att man haft sjuk personal som varit svåra att ersätta. Personalen jobbade hårt för att komma ikapp. Nu har man fått rätsida på problemet, också med hjälp av a-kassehandläggare ute i landet.
- Den centrala kassan håller sig inom ramen och Stockholmsavdelningen arbetar med veckans post. Visst var det jobbigt för alla parter men nu ser det mycket bra ut, konstaterar Inger Lindström.
Den som, trots kompletta handlingar, får vänta mer än fyra veckor på ersättning från a-kassan kan göra en anmälan till Justitieombudsmannen, JO.
ANITA TÄPP