Lika viktigt som det är att utreda grunderna för att lägga tillverkningen av mellanklassbilarna på bara en ort är att undersöka hur integreringen av den tekniska utvecklingen i Trollhättan och Rüsselsheim ska gå till.
- Det är en fråga som lätt glöms bort, men det är väldigt viktigt. Det är klart att man inte ska uppfinna samma skruv på två ställen, men vi vill veta vilka intentioner som finns i integreringsarbetet, och att det går till på ett juste och riktigt sätt, säger Lars Johansson.
Inom ett par veckor vill klubbarna ha underlag till det förslag som respektive fabrik ska lämna till GM:s ledning. Något slutdatum för hela utredningen har inte satts.
Normalt brukar löntagarkonsulter inte anlitas inom förbunden.
- I stora ärenden är det inte så ovanligt. Jag och Metalls utredningschef var till exempel anlitade när Volvo Personvagnar köptes av Ford. I vanliga fall kan vi inte ta sånt här, men när det är så här stora affärer får jag lov att avsätta tid, säger Nils-Åke Carlsson.
LINDA SVENSSON