Många som använder egen bil i jobbet förlorar stora pengar. Problemet skulle kunna lösas om det infördes två nivåer för den skattefria milersättningen, anser SIF.
Enligt beräkningar från Motormännens Riksförbund kostar en bil i 180 000-kronorsklassen 27 kronor milen att köra. Men arbetsgivarnas bilersättningar är sällan i nivå med kostnaden. Vanligt är att det återstår runt 20 kronor efter skatt.
För exempelvis säljare som ligger ute på vägarna dagligen kan det betyda en förlust på tiotusentals kronor varje år.
Ett sätt att lösa problemet vore att höja den skattefria ersättningen rakt över. I dag är 16 kronor per mil skattefritt. Ersättning därutöver räknas som lön och beskattas.
Ett annat är att konstruera två schablonnivåer för den skattefria ersättningen. En som skulle täcka de rörliga kostnaderna (bensin och reparationer) för de första 1 500 milen och en som skulle vara ungefär tio kronor högre för de resterande milen. Den högre ersättningen skulle då vara ungefär lika med totalkostnaden för att köra bilen.
Tanken är att ersättningen bör ligga i nivå med kostnaden om bilen används huvudsakligen i tjänsten. I annat fall kan det vara rimligt med lägre bilersättning.
SIF har tidigare uppvaktat skatteutskottet med förslaget, men utan resultat. Enligt förbundsekonomen Lillemor Gladh är det troligt att SIF gör ett nytt försök att förankra det i skatteutskottet och Finansdepartementet.
NIKLAS HALLSTEDT© siftidningen