- I dag måste du själv ta ett ansvar som individ för att bibehålla din konkurrenskraft. Det är inte självklart att den som varit längst på ett företag är säker, man måste uppfylla de krav på kompetens som företaget ställer, säger Pia Erlandsson, ansvarig för Sifs kampanj.
Under hösten sätter Sif fokus på kompetens genom annonser, e-postutskick och aktiviteter på flera orter. I dag vet 33 procent av medlemmarna vilka tjänster som Sif erbjuder, målet är att kännedomen vid årsskiftet ska vara 45 procent.
På www.sif.se finns flera tjänster till stöd för kompetensutveckling, i år har drygt 78 000 besök gjorts. Störst intresse väcker webbsidan om studiestöd.
Karriärcoachen på webben, som gör det möjligt att analysera personliga styrkor och utvecklingspotentialer, har i år använts av nästan 2 500 personer. Kompetenskartan ger möjlighet till kunskapsinventering och att ta fram en handlingsplan. Den har besökts av drygt 3 200 personer.
Tjänsterna har bidragit till kompetensutveckling, anser 92 procent av dem som använt dem.
Nästan 2 000 personer har träffat någon av de 46 regionala kompetensombudsmännen, Reko, eller deltagit i Sifs seminarier.
Annonser och e-postutskick till cirka 50 000 medlemmar kostar knappt 200 000 kronor.
CHRISTINA SWAHN