SIF satsar 15 miljoner
på att värva ingenjörer
Under hösten har SIF:s medlemsantal ökat stadigt. Men förbundet satsar nästa år på en ny stor kampanj för att värva fler ingenjörer. Kostnad: 15 miljoner kronor.
Studerandemedlemmarna har under hösten stått för den största ökningen. För tredje året i rad har studerandeverksamheten i SIF rekryterat per telefon, vilket gett runt 7000 nya medlemmar.
- Rekryteringen ska ses som en investering i framtiden. Vi lägger grunden för ett aktivt medlemskap när studenterna kommer ut på arbetsplatserna, säger Anna Wahlström, samordnare för studerandeverksamheten.
SIF:s ingenjörsprojekt håller på att avslutas, men en rekryteringskampanj planeras ändå.
- Ingenjörerna är en oerhört viktig grupp som betyder mycket för hela samhällsutvecklingen, säger Eije Lageson, projektledare.
SIF:s ingenjörer utgör ungefär en tredjedel av medlemmarna, men står för cirka hälften av intäkterna, enligt Lageson.
Kan du förstå att andra grupper i SIF blir arga när det satsas så mycket på ingenjörerna?
- Jag kan förstå att andra grupper skulle vilja att man gjorde samma sak för dem, och det kommer. Meningen är att det vi gör ska kunna tillämpas på andra grupper också. Redan nu spiller det över på annan verksamhet.
- Det satsas lite resurser på ingenjörerna. Vi har haft en budget på tio miljoner per år, förutom pengar ur dispositionsfonden för marknadsföring och annonsering. Det är en liten investering med tanke på att det är en så stor och viktig medlemsgrupp.
LINDA SVENSSON © SIF-tidningen 1998