SIF protesterar efter larm
om uppsägningar på Volvo
Facket togs på sängen av uppgifterna om att Volvo tänker göra sig av med 4 000 tjänstemän, varav cirka hälften i Sverige.
- Så länge vi har en massa inhyrda konsulter och tjänstemännen går på knäna av övertidsarbete kan man inte skicka hem folk, säger Reid Hallberg, ordförande för koncern-SIF på Volvo.
Inom en av Volvo Lastvagnars sektioner har facket gett övertidsdispenser åt en tredjedel av tjänstemännen. De har passerat gränsen 150 timmar. Övertid, extra skift och helgarbete har under hela hösten varit mer regel än undantag i Lastvagnars alla fabriker i Sverige, främst inom produktionen.
Vid personbilsfabriken i Göteborg har Volvo nyligen lånat in övertalig personal från SKF. För att kunna tillverka fler bilar nästa år utbildas just nu 400 arbetare, och minst lika många behöver nyanställas 1999 enligt uppgifter från slutet av oktober. Vid Autonova i Uddevalla jobbar man lördagar för att klara leveranserna.
Dessa signaler går inte ihop med chockbeskedet i Dagens Industri om att 1 600 - 2 400 av Volvos 16 000 tjänstemän i Sverige kanske måste sägas upp för att klara koncernens lönsamhetsmål.
- Ibland tycker jag att man snackar sig till kriser. Volvos affärer går inte dåligt, men konjunkturbedömare säger att en svacka snart måste komma. Det går i femårscykler. Man eggar upp varandra och Leif Johansson ska presentera sig och sina manschetter, säger Reid Hallberg.
- Det är i och för sig oroligt i hela världen. Och det kan bli en nedgång 1999, säger man i både Tyskland och England. Oron smittar av sig. Förra veckan gick femton tjänstemän med flera års anställning med i facket. Det är en ovanligt hög siffra.
Hallberg misstänker att företagsledningen läckt information. Han tänker skriva ett öppet brev till ledningen och protestera mot att fackklubbarna informerats genom pressen i stället för i bolagsstyrelserna.
"Uppåt väggarna"
Även Berndt Calås, PTK-representant med ansvar för affärsområdet lastvagnar, är kritisk.
- Det är uppåt väggarna att säga upp folk när vi har ett övertidsuttag och en stressituation som inte är av denna världen. Jag togs med fullständig överraskning. Speciellt storleken på siffrorna, om de nu är korrekta.
Volvos koncernchef Leif Johansson har i dag på morgonen i ett pressmeddelande bekräftat att det kommer att "bli nödvändigt med personalnerdragningar":
- Men jag vill inte uttala mig om storleken på dessa förrän översynen är klar om några veckor.
- Redan i Volvos senaste kvartalsrapport aviserade vi anpassningar av koncernens kostnadsnivå och tecknen på vikande marknad har sedan dess inte minskat.
Personalöversynen sägs vara ett led i en omfattande genomgång av Volvos kostnader. Jakten på kostnader och ökad effektivitet är tredje benet i en strategi, som också består av produktförnyelse och global tillväxt.
BJÖRN ÖIJER© SIF-tidningen 1998