Genom aktieköpet kontrollerar finansmannen Christer Gardell 5 procent av rösterna i Volvo och är därmed näst störste ägare efter franska Renault. Från många håll finns farhågor att Gardell i första hand är ute efter snabba pengar. I Volvos kassa finns i dag 19 miljarder.
Cevian vill bland annat öka utdelningen till aktieägarna.
- Det är inte fel att aktieägarna får del av det mervärde som skapas, men det är viktigt att aktieutdelningen inte sker på bekostnad av de investeringar som behövs. Vi behöver kapital för att växa, säger Martin Linder.
- Generellt anser vi att Volvo behöver långsiktiga ägare. Det är inte det rykte Christer Gardell har.
Enligt TT vill Olle Ludvigsson, ordförande i Volvos verkstadsklubb, och kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Göran Johansson, nu att regeringen ska ändra ägardirektiven till de statliga AP-fonderna för att stoppa Cevians "plundring" av Volvo. Ludvigsson och Johansson uppger att det finns kopplingar mellan Cevian och "engelska företag som har som sitt enda måla att fylla sina bolags fickor".
På fredagen offentliggjorde också Volvo sina nya finansiella mål. Bland annat ändrades rörelsemarginalen över en konjunkturcykel från 5-7 procent, till 7 procent förutom Volvo Financial Services, som för närvarande bidrar med cirka 1 procent.
Enligt Volvochefen Leif Johansson har ändringen inget att göra med Cevians inköp i Volvo.
NIKLAS HALLSTEDT