- När det VF-avtalet skrevs spådde man lågkonjunktur och låg inflation och då skulle vi hålla tillbaka lönekraven. Nu, när Scania går bra, tycker jag man kan vara generösare. I synnerhet som cheferna fått ut dessa fantastiska ersättningar, säger Håkan Thurfjell.
Han tänker då på Leif Östlings ersättning vilket innebar 24 miljoner kronor i form av lön, bonus och pensionsavsättningar under förra året. Men också på att de andra 40 högsta cheferna fått en årslön i extra ersättning.
- Då blir det obalans när man håller ner medarbetarnas löner, alltså de som bygger lastbilarna, säger Håkan Thurfjell.
Han vägrade alltså skriva under avtalet. Nu har ledningen meddelat att man ändå tänker betala ut de 2,2 procenten på julilönen.
- Hade jag satt mitt namn under avtalet så hade jag ju också godkänt avtalet och det kan jag inte göra. Tyvärr kan vi inte göra något mer eftersom man förhandlat fram de 1,8 procenten på central nivå.
- Men nu visar vi ändå medlemmarna att vi gjort vad vi kan och att vi inte accepterar nivån. Och vi hoppas saken tas upp på förbunds- och VF-nivå. Så att någon får skämmas på ett styrelsemöte, säger Håkan Thurfjell.
ANITA TÄPP