SIF på Scania säger nej till Volvo
- Det bästa alternativet för Scanias anställda är att EU-kommissionen säger nej till fusionen, säger Joel Rönnkvist, SIF-ordförande på Scania i Södertälje.
För att få fusionen godkänd har Volvo bland annat sagt att man ska påverka den svenska regeringen att avskaffa krocktesterna för lastbilshytter. Ett annat löfte är att sälja Scanias busskarosseringsverksamhet i Katrineholm och danska Silkeborg. Dessutom har man åtagit sig att minska sina och Scanias marknadsandelar i Sverige och Norge med 15 procent, och i Finland med 10 procent. Däremot har Volvo dragit tillbaka det tidigare löftet att inte använda varumärket Scania på bussar och lastbilar i Sverige, Norge och Finland under två års tid.
- Volvo är ingen bra partner för Scania. Varumärket är heligt - det räcker med att de har erbjudit EU att ta bort det, säger Joel Rönnkvist.
- Gränsen är passerad. Det här är inget vi ställer upp på. Vi kan inte godta nedläggningen i Katrineholm. Och att begränsa marknadsandelarna i Norden hur ska det gå till? Sedan tycker jag inte om att vi går in och jobbar för sämre säkerhet i hytten.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000