Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Sif gör reklam för de egna presskorten

Ännu har knappt 250 av Sifs medlemmar ansökt om och fått förbundets presskort. Nu sker en nylansering av kortet.<br />
Publicerad
En anledning till det ljumma intresset för kortet, som nu funnits i drygt fyra år, är enligt Sifs marknadschef Emma Källgren att förbundet inte marknadsfört det tidigare.
- Vi har länge haft problem med distributionen av kortet och då inte velat ha en anstormning av ansökningar, förklarar hon.
När distributionen nu åter fungerar har förbundet beslutat nylansera kortet.
- Det sker till en början i en ganska blygsam omfattning. Vi lägger ut banners på fyra webbsidor och annonserar i några lokala Siftidningar och i de grävande journalisternas tidning Scoop. Men vi hoppas ändå det ska leda till att fler tar till sig den här extra medlemsförmånen.
Ett villkor för att få presskortet är att man arbetar med journalistisk verksamhet. Hur många av medlemmarna som uppfyller det kriteriet vet förbundet inte i dag.
- Vi väntar på resultatet av en beställd beräkning. Men enligt en ungefärlig översikt vi själva gjort har vi ungefär 3 000 medlemmar i mediabranschen. Sedan tillkommer fler med journalistiska arbetsuppgifter. Så det finns en ganska stor potential, säger Emma Källgren.
Den aktuella marknadsföringen kostar förbundet cirka 200 000 kronor.
- Innan vi gör en större satsning måste vi också bedöma hur stort intresset är. Sedan får förbundsstyrelsen ta ställning till hur mycket som ska satsas på marknadsföringen framöver, säger hon.
Ett sådant beslut kan komma i början av nästa år.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.