- Skälet är att få så många tjänster som möjligt för medlemsnära arbete. Svara i telefon snabbare och öka servicen, säger Sifs stabschef Kerstin Christopherson.
Förändringen av verksamheten beräknas kosta totalt 65 miljoner kronor som ska täcka både uppbyggnad av ny verksamhet, utbildning och omställning.
Redan i våras centraliserades a-kassorna i Stockholm och Borås, den första september den i Malmö och sedan följer de andra avdelningarna efter.
- De enda som märker centraliseringen är de som besökt avdelningen tidigare, det blir svårare nu. Adress och telefon är samma som tidigare. Handläggningstiden kan bli kortare, säger Inger Lindström, chef för Sifs a-kassa.
För a-kassan innebär detta en förändring från 76 tjänster runt om i landet till 65 tjänster i Stockholm.
Förändringen av medlemsregistret förväntas innebära att 47 tjänster runt om i landet blir 37 i Malmö. I dagarna startar utbildning av 20 av dem, från årsskiftet ska de ta emot frågor om medlemskap och medlemsavgifter.
- Skillnaden blir den att alla pratar skånska, men det har inte varit något problem när avdelningen haft jour och tagit emot samtal från övriga landet, säger Christina Welander, ansvarig för medlemsregistret.
CHRISTINA SWAHN