"Sandlådebråk" stoppar jobbet på Autonova
En ägartvist har lett till att produktionen ligger nere på bilfabriken Autonova i Uddevalla sedan nästan en vecka. Tiden utnyttjar tjänstemännen till utbildning.
De flesta metallarna har gått hem, men Autonovas 150 tjänstemän är fortfarande kvar.
- Alla har full lön. Vi har gjort upp en utbildningsplan med företaget för att lära oss mer om kvalitet, utrustning och miljö, säger Benny Tapper, som representerar tjänstemännafacken i styrelsen.
Bakom stilleståndet på Autonova ligger en konflikt mellan huvudägaren, brittiska TWR, och minoritetsägaren Volvo personvagnar, som också är företagets enda kund. Autonova tillverkar Volvos exklusiva C70-bilar.
Nyligen sänkte Volvo betalningen till Autonova. Enligt en uppgift handlar det om en 40-procentig sänkning. På Volvo vill man inte kommentera siffran, men menar att det högre pris man tidigare betalat varit av tillfällig art. Till saken hör att Volvo vill ta över hela Autonova och att prissättningen ingått i spelet att snabbt få förhandlingarna i hamn.
Autonova anser att det nya priset är ett underpris och har stoppat leveranserna.
- Någon har sagt att det här liknar ett sandlådebråk. Jag håller med. Man måste kunna sitta ned och resonera med varandra. Det finns ju 1 100 anställda som drabbas, säger Benny Tapper.
Konflikten mellan Volvo och TWR är dock inte ny. 1998 gick Autonova med förlust på över 300 miljoner kronor. Sedan dess har ägarna diskuterat hur förlusten ska fördelas.
En lösning kan vara nära förestående. Flera möten mellan TWR och Volvo är inbokade under veckan.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000