- Svenska företag måste bli duktigare på att sälja om de ska bli framgångsrika.
Ericsson kunde ha varit bättre på försäljning, anser han och konstaterar att svenskar generellt är produkt- och teknikfokuserade.
Att försäljningen sätts i centrum förklarar Karios Future med att lågkonjunkturen ökar kraven på försäljning. Till det kommer globaliseringen och ökade krav från kunderna. Slutsatsen är att kundfokuseringen måste genomsyra organisationen.
Tidigare har forskning, utveckling och tillverkning stått i centrum.
- Fokus måste ligga på att de hänger ihop med försäljning, säger Nils-Åke Carlsson och tar Toyota som exempel.
Kraven på säljarna ökar både vad det gäller effektivitet och kompetens. Samtidigt råder brist på säljare inom vissa branscher.
- Säljarna är en nyckelgrupp i företagen. Det är en facklig uppgift att jobba för att det satsas på dem och att de får kompetensutveckling, säger Nils-Åke Carlsson.
I undersökningen deltog 303 chefer från cirka 220 industri- och tjänsteföretag.
CHRISTINA SWAHN