- Vi har i Sverige världens största och näst största biltillverkare, Ford och GM. Vi har världens näst största och fjärde största lastbilstillverkare, Volvo Lastvagnar och Scania. Dessutom har vi Ericsson och Nokia och så vidare. Det är ett jätteintressant kluster. Drar någon sig ur, blir det förskjutningar i klustret och man når en kritisk massa, säger Mats Karlsson.
På tio års sikt kommer vi fortfarande ha en bilindustri i Sverige, tror han. Men om GM bestämmer sig för Rüsselsheim kommer antagligen Ford att på längre sikt ta strategiska beslut om Volvotillverkningen.
Samtidigt tror han att Saab som varumärke är viktigt för GM-familjen. Och att Sverige som land är viktigt för Saab.
- GM:s varumärkespaljett är inte tillräckligt konkurrenskraftig. Man har Opel, Saab, Vauxhall och Chevrolet. Jag tror att Saab är det enda varumärke som är kraftfullt nog att konkurrera med märkena hos till exempel Ford.
Skulle Mats Karlsson själv välja mellan Sverige och Tyskland skulle tillverkningen hamna här.
- Det kan inte vara en slump att Volvo och Saab är några av världens säkraste bilar. De är utvecklade i en kultur där det har stor betydelse. Hade jag suttit på GM hade jag varit mycket tveksam till att försöka konkurrera på en marknad som framställer Mercedes, BMW och Audi.
- Men även om jag för ett resonemang som är så vackert att vi får tårar i ögonen så kan GM fatta ett i mina ögon ologiskt beslut.