Saabs ledning, som redan är inne i en fördjupad säljprocess med ett tiotal hemliga intressenter, har meddelat att man ska inleda samtal med Fiat. Vi bad bilindustriexperten Matts Carlsson, vid GMI, ge sin bild av vad som händer.
- Fiats vd Sergio Marchionne är intresserad av hela GME. Taktiskt sett är det ganska spännande att medan vi inte känner till hur de andra intressenterna av Saab agerar så har Fiatchefen kontaktat både USA:s, Tysklands och Sveriges regering, om Chrysler, Opel och Saab, säger Matts Carlsson.
- Det är intelligent att driva en sådan omvälvande strategi. Fiatchefen har förmodligen bedömt att för att få chans att genomföra den här stora fusionen måste Fiat agera på politisk nivå. Det här är ju en känslig fråga i många avseenden, inte minst relationen till Opel, där facket är rädd för att man ska tvingas lägga ned fabriker. Då är det taktiskt rätt att ta saken till en nivå som ligger över GM genom att kontakta respektive regering. Ska man lyckas få till en sådan här stor fusion så är nog det här det enda sättet.
Kan någon av Saabs övriga intressenter konkurrera med Fiat?
- Jag känner ju till vilka de övriga intressenterna är, och även om jag inte kan avslöja vilka de är, så kan jag säga att rent logistiskt så finns det stora fördelar med Fiat. Och i potten ligger då en lösning för hela GME. Man skulle kunna säga att endera får Fiat hela GME eller så lägger man ned. Det är ett högt företagspolitiskt spel. Och Fiat är ju så intresserat att man spelar på nationell regeringsnivå. Men det är en bedömningsfråga och beror på vilken lösning man vill ha. Min uppfattning är att det finns de som står sig i konkurrensen med Fiat. Men det beror som sagt på vilken lösning man är ute efter.
Har inte Fiat ett försprång nu i och med att man haft kontakt med regeringarna?
- Det beror på hur GM resonerar och i slutändan är det ändå dess ledning som bestämmer hur det blir eftersom de äger Saab. Men just att få till stånd en bra totallösning som är politiskt accepterad, ja då kan jag tänka mig att GM kan föredra en sådan lösning där man får löst hela GME-affären och även kanske får regeringarna godkännande. Så det är en hel del som talar för att den här lösningen med taktiska överväganden.
Vore ett Fiatägande bra för Saab?
- Det är en svår fråga. För om Fiat går från säg två miljoner till sex, sju miljoner bilar så är det en gigantisk omstruktureringsprocess som ska ske där jag förmodar att man framför allt måste fokusera på att få ihop Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel och Vauxhall. Så det är ett väldigt osäkert kort för jag tror inte man kommer att ha så mycket kraft och energi kvar för att ta hand om Saab.
- Men om man någorlunda låter Saab få resurser och låter det sköta sig lite självt så kan det väl bli bra. Men risken är att man lämnar Saab lite därhän, att det blir lite som det blev inom GM och då blir det inte bra.
Skulle det vara bättre för Saab att vara ett eget bolag?
- Det man missar då är skalfördelarna. Men det verkar ju som att man på exempelvis inköpssidan lyckats köpa på marginaler, så det är möjligt att vi överdriver det här med stordriftsfördelarna. Men får man en stor, stark ägare som fokuserar på Saab och varumärket så kan det vara en väldigt bra lösning.
Du har tidigare sagt att en kinesisk ägare skulle vara bra för Saab?
- Jo, och det är uppenbart att kineserna skulle ha nytta av Saab. Men vad som är bäst, och vilka som kan utveckla varumärket Saab på bästa sätt är oklart. Men det är med lite fasa man kan tänka sig att Saab skulle ingå i en Fiatgigant.
Vad skulle det innebära om Fiats planer blir verklighet?
- Det är extremt intressant att man nu ser hur amerikanerna plötsligt tar ett steg tillbaka och nya biljättar kan växa fram. Bilkartan håller på att ritas om och nu är det fler som vill positionera sig. Tidigare har Toyota sålt flest biar, följt av GM och Ford. Om Fiats planer blir verklighet så kommer Europa att ha världens näst största biltillverkare och möjligtvis också den tredje största, vilket kan bli ett sätt att blockera de asiatiska biltillverkarna. De är ju starka aktörer på småbilar i dag men både Fiat och Opel har ju framgångsrika småbilar i dag, som Fiat 500, Opel Astra och Opel Corsa.
- Det innebär att Europa flyttar fram sin position ganska radikalt och bland intressenterna för Saab finns ju till exempel också asiater, vilka har i princip samma tankar som Fiat men nu ligger lite efter. De vill ju också positionera sig som starka och i någon mening kanske dominera bilindustrin och de har ju givetvis möjlighet att göra det. Men nu plötsligt, om Fiat genomför detta, så blir det plötsligt en ny stor spelare som kommer att dominera i bilvärlden.