40 miljoner har budgeterats under 2008 och 2009 för att få ut budskapet om Unionens existens. Hur mycket som i själva verket kommer att läggas på reklam under de två åren får framtiden visa.
- Jag kan inte i dag säga vad vi kommer att landa på för vi har inte lagt upp någon plan för hur vi ska annonsera framöver. Det kan bli så att vi bara använder 25 miljoner, men det kan också landa på att vi 2009 behöver tänja budgeten. Om vi exempelvis väljer att satsa på tv-reklam, vilket jag dock inte tror att vi kommer att göra, säger lanseringsansvarig Kjell Johnson.
Den stora reklamkampanjen som just nu pågår runt om i landet kommer att kosta 11 miljoner kronor. Unionen har annonserat i 110 dagstidningar och på otaliga reklampelare sedan årsskiftet. Kampanjen avslutas under vecka tre och går då in i en ny fas med annonser på ett antal större internetsajter fram till slutet av februari.
Under nästa vecka kommer kampanjen att utvärderas med en så kallad effektmätning, det vill säga intervjuer om och hur allmänheten uppfattat reklamen.
- Syftet med den här kampanjen har egentligen bara varit att få ut budskapet att nu har Unionen bildats, den säger egentligen inte så mycket mer, säger Kjell Johnson.
- De spontana reaktionerna har överlag varit positiva. Själva utformningen, med budskapet att två blir en och greppet med delade annonser, har uppfattats som spännande och annorlunda, men inte svårbegripligt. Unionen har uppmärksammats väldigt mycket, det har inte bara varit reklamen utan vi har även fått stor redaktionell uppmärksamhet.
Under året kommer det även att ske regional annonsering, en kostnad som inte är inräknad i budgeten.