Att man får sin a-kassa ifrågasatt kan till exempel bero på att man tackar nej till ett lämpligt arbete eller inte söker jobb tillräckligt aktivt.
- Det kan vara så att en del arbetsförmedlingar hanterar uppdraget på ett mer noggrant och stringent sätt, säger Bo Lundgren, på IAF.
Kan inte skillnaderna bero på att vissa län är bättre på att informera kring reglerna för a-kassa?
- Det är en diskussion som går att föra. Vi kommer under året att titta närmare på arbetsförmedlingar som har ett lågt antal ifrågasättanden och det ska bli intressant att se om de skiljer sig i något avseende från dem som har fler.
Enligt Bo Lundgren beror de stora skillnaderna främst på att en del län har gjort fler underrättelser än tidigare. Totalt har antalet ifrågasättanden ökat med 18 procent jämfört med samma period 2005.
Bo Lundgren tror att den offentliga debatten kring kontroll över olika försäkringssystem har gjort att arbetsförmedlingarna är mer noga med att göra uppföljningar. En annan orsak kan vara att det finns fler arbetstillfällen och därmed är lättare för handläggare att anvisa jobb.
Gunnar Fors, länsarbetsdirektör i Västernorrland, har svårt att säga varför man har så få underrättelser.
- Kontrollfunktionen är högt prioriterad hos oss, antalet underrättelser är inte ett mått på hur väl man lyckas i sitt arbete, men vi borde ha fler och det är något som vi tittar på nu.
ANNE-LI LEHNBERG