- Konflikten var motiverad. Vi hade inte kunnat göra på något annat sätt med tanke på den historik som fanns och på att vi faktiskt inte fick igång förhandlingar trots enträgna och tydliga försök. Det blev en konstruktiv och vettig lösning som inte på något sätt kullkastar bolaget, säger HTF:s vice förbundsordförande Cecilia Fahlberg.
Mest nöjd är hon med uppgörelserna kring måltidsuppehåll, arbetstidsbegränsning och personalens inflytande över bemanningen. Cecilia Fahlberg tycker att HTF lyckades få ut sitt budskap om vad konflikten faktiskt handlade om.
HTF vann opinionen
- En opinionsmätning som TV4 gjorde visade att HTF vann opinionen och kabinanställda har berättat att man fått klappar på axeln från många passagerare, säger hon.
Det finns dock saker som HTF kunde ha gjort annorlunda under konflikten.
- Vi borde ha hållit andra medlemsgrupper på SAS bättre informerade. Markpersonalen fick ta stötarna med alla passagerare som inte kom iväg och en så stor konflikt skapar mycket oro på en arbetsplats. Det är något jag kommer att ha med mig till nästa gång.
Sedan avtalet undertecknades har e-post strömmat i till HTF från överlycklig flygpersonal. Här är några exempel:
- Ni har gjort ett fantastiskt arbete för oss flygande på SAS och vi kan återgå till arbetet med hedern i behåll. Tack för att ni har stöttat oss hela vägen.
Hedervärd strejk
- Ett stort tack för det fantastiska arbete ni har gjort för oss denna gång. Det känns som vi har fått ett jättebra avtal och vår heder har blivit upprättad. Strejken har genomförts på ett mycket hedervärt sätt utan smutskastning, lögner eller rävspel ifrån SCCA:s och HTF:s sida.
- Stort tack till förhandlingsdelegationen och alla övriga på HTF som har engagerat sig i vår sak! Ni har varit superproffsiga!
- Jag begärde utträde efter förra avtalet i protest, men nu kommer jag gladeligen att betala varje månad.
- Nu kan vi se ljust på framtiden - tack vare er.
Fakta
Avtalsperiod 1 mars 2007 - 30 april 2010.
Lönerna höjs med 3,8 procent från den 1 mars 2007, 3,5 procent från den 1 maj 2008 och 3,0 procent från den 1 maj 2009.
Avtalet innehåller även förbättringar i tjänstgöringstiderna, rätt till måltidsuppehåll och tydligare begränsningar av veckoarbetstiden.
Arbetstider
Avtalet innehåller bland annat en tydligare arbetstidsbegränsning. Den planerade arbetstiden begränsas till 42 timmar per sjudagarsperiod i stället för som tidigare per kalendervecka. Detta väntas ge en jämnare arbetsbelastning.
Måltider
Avtalet innehåller också en ny bestämmelse kring måltidsuppehållen som ger de kabinanställda en möjlighet att sitta ner och äta i en halvtimme senast efter sex timmars arbete. Vid stopp på flygplatser där markuppehållet är för kort för detta får personalen äta ombord, men då får den planerade arbetstiden inte överstiga åtta timmar totalt. Vid långflygningar sker måltidsuppehåll som tidigare av förklarliga skäl ombord.
Inflytande
De kabinanställdas företrädare ges en möjlighet till inflytande och medbestämmande när det gäller hur bemanningen ombord ska se ut beroende på flygplanens storlek, antalet passagerare och serviceupplägg. Syftet är att säkerställa att bemanningen blir tillräcklig för att få en rimlig arbetsbelastning.
Ledighet
Personalen får också större möjlighet att styra över sin ledighet. Målet är att de kabinanställda ska få tre dagars sammanhänghängande ledighet till jul vartannat år. I det gamla avtalet var julledigheten bara 2 dagar. En partsgemensam arbetsgrupp ska försöka åstadkomma bästa möjliga utlägg av lediga dagar.
Övrigt
Fler förbättringar i avtalet är att minst tre fridagar ska utgå efter fem arbetsdagar, oavsett om de kabinanställda har flugit inom eller utanför Europa. Tidigare har de haft rätt till bara två fridagar när de flugit inom Europa.
Personalen får rätt till övertidsersättning efter mer än 12 timmars arbetsdag vid charterflygningar. Tidigare har de anställda endast haft rätt till övertidsersättning vid reguljära flygningar inom Europa.
Antalet blankdagar, det vill säga dagar utan schemalagd tjänstgöring där arbetsgivaren med kort varsel kan kalla in de anställda, har halverats från 60 till 30 per år.