Lars R Johansson är Sifklubbsordförande för de cirka 1 600 medlemmarna. Totalt har fabriken över 7 000 anställda, största arbetsgivaren i Trollhättan. Johansson vill egentligen inte uttala sig: inget har hänt, inget är bestämt och inget är heller nytt, säger han.
- Sifklubbledningen försöker förbereda sig för olika scenarier. Det värsta tänkbara är uppsägningar. Det är aldrig lätt att balansera mellan kollektivets, individens och företagets önskemål. Men om enskilda kommer i kläm är det fackets uppdrag att försöka hjälpa dem.
Det är tio år sedan amerikanska General Motors blev ägare till hälften av Saabaktierna och fyra år sedan resten köptes. Första halvåret i år var förlusten 1,2 miljarder kronor. Därtill efter år av utebliven lönsamhet.
Förklaringen till att Saab tillåts gå med förlust är att bilmärket är GM:s "premium brand", en imagelyftare åt koncernens övriga märken. Samma motiv som förmådde Ford att köpa Jaguar och Volvo. Låga volymer, i Saabs fall kan det i år bli 125 000 bilar, gör att priserna borde vara dubbelt så höga för att det ska bli lönsamt.
- Att vi är GM:s "premium brand" är vår styrka, säger Johansson. Men det garanterar ingenting för framtiden. Hittills har företaget i många fall tagit hänsyn till fackens synpunkter. Låt vara att det känns som om så har varit fallet i något mindre grad efter att GM tog över till hundra procent.
LISBETH NIEMINEN