Sedan 1997 ingår Orrefors Kosta Boda i danska designkoncernen Royal Scandinavia. Företaget skriver i ett pressmeddelande att det minskade resandet påverkar turismen i glasriket och försäljningen på ett oroande sätt.
- Vi från facket trycker på företaget att öka exporten med bättre marknadsföring. På senaste tiden har företaget bearbetat den amerikanska marknaden. Om inte dollarn hade sjunkit så hade vi hållit oss flytande, säger Åberg.
- Vi måste sänka svansföringen lite och bredda kundkretsen. Våra produkter är lite extra lyxiga och vi måste börja tillverka mer standardprodukter.
Under dagen inleds mbl-förhandlingar och troligen läggs en handlingsplan upp. Personal som är över 63 år erbjuds avtalspension.
Företaget har enligt Åberg satsat 12 miljoner i Orrefors-fabriken för att effektivisera produktionen.
- Tyvärr innebär det en risk att hantverkskunnandet försvinner, säger Åberg.
Glasbranschen har sedan slutet på 90-talet visat nedåtgående siffror. Svenskägda Svenska Glasbruk kämpar sedan hösten med företagsrekonstruktion och norskägda Lindshammars glasbruk varslade nyligen personal och vill flytta produktionen utomlands.
HELEN ELVINGDAL