- Hade viljan funnits så hade försäljningen gått snabbt, men ägarna arbetar för att vi ska självdö. För att processen ska dra ut på tiden så att vi inte får in några nya order.
De anställda i Bengtsfors har levt med oro för framtiden sedan ledningen för den kanadensiska konsernen Sanmina-SCI varslade 140 om uppsägning förra vintern. Enligt interna uppgifter, som sedan bekräftats av landshövdingen Göte Bernardsson, var det Volvos påtryckningar som senare fick ledningen att besluta sälja lastvagnsdelen i stället för att lägga ned den.
I juni skrevs ett avtal om försäljningen och därmed kunde antalet uppsagda reduceras. Facken har senare kritiserat det alldeles för låga tempot i försäljningsprocessen. Volvo har infört köpstopp på grund av de osäkra ägarförhållandena.
- Ju längre köpstopp, desto mindre chans att någon vill ta över, säger Pär Nilsson.
Facken har inte fått någon information om hur det går med försäljningen. Sedan det blev känt att en försäljningsgrupp, med amerikanska och engelska medarbetare, tagit över försäljningen, mejlade man i september till gruppen och bad om kontinuerlig information. Men har inte fått svar.
- Det är tvärtyst från ledningens sida. Jag har framfört till den svenska personaldirektören att även om vi vet att man från amerikanernas sida inte har mycket till övers för de svenska facken så borde det ändå höra till god ton att svara på vårt mejl. Men vi får ändå inga besked.
Det enda facken vet är att det bland intressenterna finns en grupp, bestående av fyra tjänstemän på företaget, som lagt ett bud. Senast i går skulle ett svar ha lämnats men inget har hänt. De anställda mår nu mycket dåligt, enligt Pär Nilsson.
- Det blir ju en massa rykten och spekulationer som sprids på verkstadsgolvet och eftersom vi inte får någon information så kan vi inte heller dementera dem.
ANITA TÄPP