- Jag accepterar inte den förklaring jag fått, att den högre premien bland annat beror på att vi kvinnor ofta lånar ut bilen till barnen. När våra barn var i "billånaråldern" fick de aldrig ta bilen utan att jag och min man samrått om det. Premien borde naturligtvis vara lika för kvinnor och män, annars gör man sig skyldig till könsdiskriminering, säger Marie-Ann Johansson.
Enligt prisuppgifter på hemsidorna hos Folksam, Trygg-Hansa och If skulle hon få betala betydligt mer än maken för en försäkring på familjens bil.
Enligt försäkringsbolagen beror premien på ålder, bostadsort, hur länge man haft körkort och antal skadefria år. Men vilka uppgifter som ligger till grund för att vissa grupper anses vara mer skadebenägna än andra och därmed får betala högre premier är till stor del okänt.
- Premierna sätts utifrån statistik man har, som baseras på tidigare händelser och vad man tror kommer att hända i framtiden. Men de bedömningar som görs är en affärshemlighet och därigenom är de också svåra att motbevisa, säger Mats Sjögren, bilpremiebevakare på Konsumenternas försäkringsbyrå.
- Man kan inte påstå att alla kvinnor betalar högre premier än män men enskilda kvinnor kan tvingas göra det. Försäkringsbolagen brukar betrakta medelålders kvinnor som mer skadebenägna än jämnåriga män. Och även om det kanske är fördomsfullt så har man också spekulerat i att mammor brukar låna ut bilen till barnen.
- Visst kan jag förstå att man har högre premier för vissa mer skadebenägna grupper. Men jag vägrar acceptera att jag ska betala mer därför att jag som kvinna antas låna ut bilen till barnen, säger Marie-Ann Johansson, som nu har sin bilförsäkring hos Folksam men som snart tecknar en ny hos Länsförsäkringar.
Bolaget gör ingen skillnad på premierna för kvinnor och män i medelåldern.
Lage Niemann, produktutvecklare av bilförsäkringar på Länsförsäkringar, säger att enligt bolagets statistik så är kvinnor runt 40 år nio procent mer skadebenägna än jämngamla män.
- Men eftersom skillnaden är relativt liten och det finns en stor osäkerhet så gör vi inget påslag för kvinnorna.
Kjell Wirén, chef för skadeförsäkringar på Folksam, tillbakavisar bestämt att man diskriminerar kvinnor.
- I så fall skulle vi kunna sägas diskriminera stockholmare också, eftersom Vilhelminaborna har lägre premier. Premienivån är en avspegling av den riskbedömning vi gör. Och eftersom kvinnor blir cirka nio procent mer riskbenägna än männen i 40-års åldern och exempelvis ofta råkar ut för nackskador, som är väldigt kostsamma, så sätts premien utifrån det.
Kjell Wirén erkänner att man i sina försök att hitta orsaker till den ökade skadebenägenheten bland kvinnorna sett en utlåning av bilen till familjens ungdomar som en möjlig förklaring. Men han har inget belägg för saken.
Enligt Kjell Wirén kommer Folksam troligtvis i höst att genomföra en förändring som innebär att man, i likhet med bland andra If, ger försäkringstagaren möjlighet att svara på frågan om man kommer att låna ut bilen till någon under 24 år. Om man svarar ja får man betala en högre premie, om man svarar nej blir premien lägre.
- Det kommer i så fall att minska skillnaden mellan kvinnorna och männen. Och vi jobbar ständigt med att göra förändringar som snyggar till det hela så att det blir så rättvist som möjligt till den objektiva risken. Men vi har ju inga helt individuella försäkringar ännu, säger Kjell Wirén.
Vad kan man göra om man anser sig vara orättvist behandlad av försäkringsbolagen?
- Som konsument ska man alltid ringa runt och kolla vilka premier som gäller. Det kan skilja oerhört mycket mellan likvärdiga försäkringar, upp till flera tusenlappar per år, säger Mats Sjögren.
Den som vill jämföra premier och innehåll i försäkringsbolagens bilförsäkringar kan gå in på Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida,
www.konsumenternasforsakringsbyra.se
ANITA TÄPP