Nytt yrke ska sprida virtual reality
I Sverige finns spjutspetsteknologi inom virtual reality, men tekniken når sällan användarna. I glappet mellan tekniker och användare finns utrymme för en helt ny yrkesgrupp: Kreatörer.
Det var budskapet på ett seminarium som hölls häromdagen av Sveriges tekniska attachéer.
Kreatören ska fungera som en tolk. Han eller hon ska förstå vad användaren vill ha och förmedla det till teknikerna. En användare är till exempel en läkare, arkitekt eller lärare.
Det nya kreatörsyrket kräver förutom tekniskt kunnande även kunskap i konst, ergonomi, beteendevetenskap och kommunikation.
Om framtiden blir som Sveriges tekniska attachéer önskar kommer den nya tekniken att bli en högst vanlig och praktisk del av vår vardag. Bygg- och arkitekturbranschen slipper bygga modeller, kirurger kan öva på virituella människoorgan istället för på kycklingar, trafikskolor kan låta sin elever utsättas för farliga trafiksituationer i datorns trygga värld. Barn och handikappade får möjligheter till inlärning anpassad efter förmåga. Att se, pröva och uppleva själv är en grundläggande metod för inlärning och det är just det som den nya tekniken erbjuder.
- Den industri som kommer att föra utvecklingen framåt är nöjesindustrin, säger Per Magnius, teknisk attaché i Los Angeles. Disney bygger hela nöjesparker baserade på virtual reality. Filmen Titanic är ett annat exempel.
Om svenska företag nappar på möjligheterna finns chans för Sverige att utvecklas till ett än mer konkurrenskraftigt land inom många områden. Vinsterna är flera. Företag sparar tid och kan minska kostnaderna då färre anställda behövs. Personer kan få ökade träningsmöjligheter och slipper arbeta i farliga miljöer. Marknadsföringen underlättas och förbättras genom att det i förväg går att visa hur en produkt kommer att se ut och fungera.
CECILIA FLYGT© SIF-tidningen 1998