Sedan 2008, då flygjätten sjösatte lönsamhetsprogrammet Core SAS, har bolaget reducerat sina kostnader med 7,8 miljarder kronor. Samtidigt har 9 000 personer tvingats lämna koncernen. Men i dag när vd Rickard Gustafson presenterade en ny handlingsplan i norska Stavanger låg blicken snarare på bättre service och produktivitet än besparingar. Ändå är ett av huvudmålen att sänka enhetskostnaderna med 3-5 procent per år fram till 2015.
- I dagsläget finns inga planer på några större personalneddragningar, säger han.
Det kan alltså bli tal om nedskärningar?
- Jag kan inte utesluta att vi i framtiden måste ha en mer aggressiv hållning om det blir väsentliga nedgångar i en lågkonjunktur, säger Rickard Gustafson.
Ett övergripande mål med strategin är att nå perfektion inom fyra kärnområden: Commercial, Sales, Operational och People. Här ingår till exempel att höja ledningsgruppernas och medarbetarnas kompetens samt att effektivisera flygtrafiken. Ett annat mål är att stärka kundfokuset. Därför införs Economy Extra på inrikeslinjerna. Också en föryngring av flygplansflottan stundar.
- I dag har vi plan som står stilla vissa tider på dygnet. Det ska vi inte ha i framtiden. Vi ska även successivt byta ut äldre plan mot nya, säger Rickard Gustafson.
Har ni råd med allt det här?
- Nästa år kommer vi att sätta ut en interkontinental flight mellan Köpenhamn och Shanghai. Vi räknar med att den i kombination med de nya flygplanen innebär en långsiktig lösning för lönsamhet, säger han.