- Vi hävdar att det ska utgå en ersättning. I annat fall måste man skriva ett tydligare avtal, säger Kennet Morin, ombudsman på Sifs förhandlingsenhet.
I julas sade Pågen upp samtliga 425 säljare för att sedan återanställa 370, men till lägre löner. Säljarna uppskattade då att de gick miste om i snitt 100 000 per säljare och år. Men nu ser det ut att bli mer.
- Det var mycket turbulent före semestern. Många mådde dåligt och blev sjukskrivna. Det kan man förstå, det är ett stort ingrepp i deras privatekonomi, säger Kennet Morin.
Den 19 augusti hålls central förhandling om hur avtalet ska tolkas.
- Det har kommit mycket ensidigt från företaget, men nu ska vi lägga fram våra ståndpunkter, säger Kennet Morin.
Tidigare tvist om turordningsbrott i samband med uppsägningarna har Morin gott hopp om att lösa.
- Vi hade en central förhandling och jag uppfattar det som att vi blev överens, men jag vill ha protokollet först.
LINDA SVENSSON